Enerji formlarını mekanik enerjiye çevirebilen makinelere Motor denilmektedir. Motorların yapım aşamasında çok karmaşık ve teknik işlemler gerçekleştirilir.

Büyük otomobil üreten fabrikalarda yapılan motorların üretiminde çok sayıda teknisyen görev alır. Araba motorunun üretimi sürecine geçilirken vidalarından civatalarına kadar tüm detaylarıyla birlikte motorun anatomik yapısı bilgisayarlarda ayrıntılı bir model haline getiriliyor. Bilgisayar modeli motorun her parçasının plastik prototipini oluşturmak için stereolitografi aletine rehberlik ediyor. Makine tekrar tekrar ışığıyla duyarlı sıvıdan incecik katmanlar çıkarıyor.

Ultraviyole ışınları bunları anında katılaştırıyor. Birkaç saatlik reçine katmanlama sürecinin ardından prototip parça şekilleniyor. Teknisyenler onun diğer parçalarının birleşimini kontrol ediyor ve tasarım üzerinde gerekli düzenlemeler yapıyorlar. Ardından bilgisayar kontrolündeki makine parçaların metal bir prototipini hazırlıyor. Tüm parçalar bu süreçten geçtikten sonra motorun tasarımı üretim aşaması için son halini almış oluyor.

Fabrikalar ilk olarak kimi parçaların ana şeklini kalıba döküyor sonra makineler son halini şekillendiriyor. Burada bilgisayar kontrolündeki bileyiciler motorun silindirlerini yani güç üreten yanma işlemini gerçekleştiği bölümleri oyuyor. Teknisyenler belirli değerle uygun olmasını sağlamak için silindirlerin yarıçapını ve yuvarlaklığını titizlikle ölçmektedir. Sonra motor bloğunu baş aşağı çevirip krank mili yataklarını yağlıyorlar. Krank millerini bu yataklara göre konumlandırıyor ve bu vidalarla sabitleniyor. Silindirlerin içindeki pistonlar aşağı yukarı hareket ettikçe krank milini çevirir ve böylece debriyajı ve vitesi kullanarak aracı iter.

Araba motorunun üretimi sürecinde daha sonraki aşamada teknisyenler krank pimi ile pistonu krank koluna sabitler. Ardından pistona 2 adet halka geçirilir. Bu üstteki silindiri kapatıp içerdeki basıncı arttırmayı sağlıyor ve yanma işlemini optimum seviyeye getiriyor. Alttaki halka motor devrelerinin arasındaki silindir duvarlarından fazla yağı sıyırıyor bu da arabanın benzin yakmasını önlüyor. Piston silindir oyuğuna tamamen yerleştirilerek motorun üretimine devam edilir. Sonra silindirin üzeri transparan bir tabaka ile kapatılır. Sonra bir şırınga ile aradaki boşluğa alkol enjekte edilir. Şırıngadaki işaretleri boşluğu doldurmak için kaç cm³ küp sıvı gerektiğini belirtiyor, bu hacmin ölçüsü sıkışma oranını veriyor. Sıkışma oranı ne kadar yüksekse motorun beygir gücü de o kadar yüksek oluyor. Aynı test her silindir için tekrarlanıyor.

Motor bloğunu baş aşağı çevrilerek her pistonu ve krank kolu krank milindeki karşılama noktasına sabitlenir. Sonra piston yuvasına sabitleyici vidalarla kilitlenir. Daha sonradan motorun alt kısmı kapatılır. Bu sırada profilometre denilen bir alet kam milini denetliyor. Kam mili her silindirin altında bulunan emme ve egzos valflerini kontrol eder. Bu yakıt ve hava karışımını içeri alıp yanıcı gazları dışarı verir. Motorun yapımın bu aşamada yarılanmış olur.

Alüminyum motor plakası vasıtasıyla motor arabaya monte edilmektedir. Kam milini krank miline sabitleyen zamanlama kayışı onların senkronize içinde ve doğru zamanlama ile dönmesini sağlar. Kayışın merkezinde çelikten daha güçlü bir materyal bulunur. Her silindirde bir emme valfi bir de egzos valfi bulunur.

Her birinin üzerindeki yaylar sıkıştırılır ve sabitlenir. Valfler motorun üst kısmında bulunurlar buna silindir başlığı denilir. Sonradan bu motor bloğuna sabitlenir. Silindir başlığı sübap kapağı ile örtülür. Ardından su manifoldu ile başlayarak motor soğutma sistemi kurulur. Sonra devir daim pompası monte edilir. Bu motorun fazla ısınmasını engellemek için soğuk su dolaşımını sağlar.

Daha sonradan dinamo monte edilir. Bu motoru ve klimayı gösterge panelini frenleri lastikleri ve arka tarafı soğutan fanlar gibi diğer bileşenleri çalıştıracak elektriği üretiyor. Sonra motor bloğuna yağ pompası monte edilir. Ardından distribütör elektriği dinamoda sarj olmuş aküden alıp bujilere gönderiyor.

Buji her silindirdeki yakıt ve hava karışımını tutuşturmakla görevlidir. Karbüratör belirli miktarda yakıtla belli miktar havayı karıştırarak bu karışımın oranını sabit ayarlar. Daha sonradan motora debriyajla birleşecek olan çok sayıda parça monte edilir.

Daha sonra marşın motoru çalışmasını sağlayan marş dişlisi takılır. Son olarak motoru şanzıman ile birleştiren debriyaj kapağı monte edilerek araba motorunun üretimi sürecinde sona gelinmiş olur. Burada kısaca anlattığımız motorun yapım aşamasının tamamlanmasının ardından fabrikalar ürettikleri her motoru test makinesi ile test ederler.