İnternet alışverişlerinde tüketicinin sahip olduğu haklar nelerdir?

2018-02-05 14:08:43

Ülkemizde internet üzerinden yapılan alışverişler günden güne artarken bazı durumlarda alıcı olarak mağdur olabiliyoruz. Peki müşteri olarak yaşanabilecek mağduriyet durumunda neler yapmalıyız?

Ülkemizde çeyrek asra yaklaşan e-ticaret, sağladığı avantajların yanında dezavantajlara da yol açabiliyor. Satın alma öncesi tüketiciler tercih ettikleri sitenin, SSL sertifikasını kontrol etmeli veya sitenin 3D Secure sistemini kullanıp kullanmadığına dikkat etmeli. Açıkçası tüketiciler internette alışveriş yaptıkları durumda hukuki açıdan oldukça güvenli durumdalar ancak her şeye rağmen sanal ortamda yaptığı alışverişte hakkının ihlal edildiğini düşünen tüketicilerin çözüm arayışında dikkatli olması gerekiyor.

Satın alınan mal veya hizmetin kusurlu olduğunu fark eden tüketicinin öncelikle o mal veya hizmeti aldığı satıcı veya kurumla görüşmesi gerekiyor. Bu tür görüşmelerde malın iadesi, malın yenisi ile değiştirilmesi, malın tamiri, malın özürü kadar değerinden indirilmesi gibi yasal hakları bildiğini belirtmesi gereken tüketicinin, seçim haklarını da belirtmesi şart.

Haksızlığa uğradığını düşünen tüketici, bu görüşmelerden bir sonuç alamazsa Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun gereği; satın aldığı malın değerine göre “tüketici sorunları hakem heyetine başvurması gerekiyor. Cayma hakkının yanında tüketiciye tanınmış bir diğer önemli hak olan tüketici sorunları hakem heyetine başvurmak için malın değerinin 1.031,87 TL’nin altında olması gerekiyor. Yani bu değere kadar olan ihtilaflarda Hakem Heyetleri’ne başvurulması zorunlu. Ayrıca tüketiciler, Tüketici Dernekleri nezdinde de şikâyet bildirisinde bulunabiliyor.