Arabalar olmasaydı ne yapardık hiç düşündünüz mü? Arabalar hayatımızı kolaylaştırmak ve istediğimiz zaman bizi bir yerden başka bir yere hızlı bir şekilde ulaşmamıza olanak veren taşıtlardır.

Araba sahibi olmak çoğu kişinin hayallerini süsler. Gitmemiz gereken yerlere daha kısa sürede ve kolayca ulaşmamızı sağlayan ve insanoğlunun taşıyamayacağı ağırlıkları taşıyan arabaları kullanabilmek kolay bir süreç değildir. Bu nedenle ehliyet kursları bu konuda eğitim verilmesi amacıyla oluşturulmuştur. Ancak ehliyet kursları teorik eğitimin ardından çok kısa bir sürede uygulamalı sürüş dersleri verir ve ardından aday sınava sokulur. Bu yöntemle ehliyet sahibi olunsa bile kişi trafikte araba kullanacak bir düzeye erişemez.

Dolayısıyla teorik ilgi ile araba sürmenin hemen öğrenileceğini kimse vaat edemez. Araba sürmeye bir anda başlayamazsınız bu zaman gerektiren ve algılarınızla alakalı bir süreçtir. Teorik bilgiyle arabayı hareket ettirebilir hatta bir süre kullanabilirsiniz ancak bu sizin yüzlerce arabanın hareket halinde olduğu hele de İstanbul gibi büyük bir şehirdeyseniz trafikte araba kullanabileceğiniz anlamına gelmez. Hareket halindeki araca hâkimiyetin sağlanması araba sürmenin en önemli püf noktasıdır diyebiliriz. Bu nedenle burada öğreneceğiniz teorik bilgileri uygulamaya dökmeniz gerekir. Bu sayede zaman içerisinde araç hâkimiyetinizi geliştirerek araba sürmeye başlayabilirsiniz.

Araba nasıl kullanılır?

Araca bindiğinizde ilk olarak koltuğunu boyunuza göre nasıl rahat ediyorsanız direksiyona ve pedallara tam hâkimiyet sağlayacağınız şekilde ayarlayın.

Sürüş halindeyken arkadan ve yanlardan gelen araçları takip edebilmeniz için aynalar önemli bir görev görür. Bu nedenle aracın içinde ön camın ortası ile sağda ve solda bulunan dikiz aynalarını görüş açınıza göre ayarlamalısınız.

Arabayı çalıştırmadan önce vites boşta olmak zorundadır. Aracın ön kısmında iki koltuk arasında sürücünün sağında yer alan vites kolu sağa sola, öne arkaya rahatlıkla hareket ediyorsa vites boşta demektir.

Aracın anahtarı kontağa sokularak bir kere çevrilir, ilk çevirmede araçtaki bir takım elektronik sistemler ve göstergeler çalışır. Bu arada gösterge ışıklarının sönmesi için bir süre beklemeniz gerekir. Daha sonradan anahtar bir kez daha çevrilerek marş motoru çalıştırılır ve araç ilerlemeye hazır hale gelir.

Aracın içinde sürücünün ayak kısman birbirinden ayrı 3 pedal bulunur. Otomatik vitesli araçlarda 2 pedal yer alır. Bu pedalların en solunda otomatik viteslerde fren manuel viteslerde debriyaj bulunur. En sağda ise gaz pedalı yer alır. Manuel vitesli araçlarda sıralama soldan sağa olacak şekilde debriyaj, fren ve gaz şeklindedir.

Sol ayağınız ile debriyajı, sağ ayağınız ile otomatik vitesli araçlarda da manuel vitesli araçlarda da her zaman gaz pedalını kullanacaksınız. Otomatiklerde gaz pedalı da fren pedalı da sağ ayakla kullanılır.

Araç çalışır vaziyetteyken manuel araçlarda sol ayak debriyajda sağ ayak fren pedalına basılı şekilde olmalı. Bunun ardından sürücü koltuğu ile yan koltuk arasında vites kolunun arkasında bulunan el freni üstünde yer alan düğmeye bastırılarak önce hafif yukarı kaldırılır daha sonra tümüyle aşağıya indirilir. Sonrasında boşta olan vites kolu üzerinde vites rakamlarına bakılarak 1.vitese alınır. Bu aracın 1. Viteste hareket etmesini sağlar. Ardından manuel araçlarda sol ayak debriyajdan yavaş bir şekilde çekilir bununla birlikte sağ ayak da fren pedalından kaldırılır ve zaman kaybetmeden gaz pedalına hafif bir şekilde basılır. Araç bu şekilde yavaş yavaş hareket eder. Sol ayak debriyajdan ve sağ ayak frenden tamamen çekildiği zaman frene basılarak aracın hızı artırılır. Bütün bunları yaparken aynı anda direksiyon hâkimiyetinizi de sağlıyor olmanız gerekir.