AKİT MENÜ

Ekonomi

Çin yüzünden iflas edecekler: İşten çıkarmalar hızlandı!

Sürekli yükselen savaş sesleri, zorlu ekonomik koşullar zayıf seyreden talep ve Çin'den gelen şiddetli rekabet Avrupalı şirketleri yeniden yapılanmaya iterek işe alımları dondurma veya işten çıkarmaya zorluyor.

2

Sürekli yükselen savaş sesleri, zorlu ekonomik koşullar zayıf seyreden talep ve Çin'den gelen şiddetli rekabet Avrupalı şirketleri yeniden yapılanmaya iterek işe alımları dondurma veya işten çıkarmaya zorluyor.

3

Avrupa’da ekonomik yavaşlamanın etkileri giderek daha belirgin hale gelirken, otomotivden finans sektörüne, teknolojiden mühendislik ve havacılık-uzay sanayisine kadar birçok alanda işten çıkarmalar hız kesmeden devam ediyor. Bu dalga, küresel işgücü piyasasının karşılaştığı zorlukların derinleştiğini gözler önüne seriyor. Avrupa Birliği’nde (AB) 2008 ile 2023 yılları arasında 2,3 milyon imalat sektörü istihdamı kaybolurken, bunun yaklaşık bir milyonu yalnızca 2019'dan bu yana gerçekleşti. Gerçek iş kaybının 4,3 milyona kadar çıkabileceği tahmin ediliyor, ancak kısa süreli sözleşmeler ve azalan çalışma saatleri nedeniyle kriz tam anlamıyla görünür hale gelmiyor.

4

Sendikalar, Avrupa’nın sanayi politikasındaki eksikliklerin işsizlik krizini daha da derinleştirdiğine dikkat çekerek, zorunlu işten çıkarmaların durdurulması için bir moratoryum çağrısında bulunuyor. İşten çıkarmalar özellikle bankacılık, otomotiv, endüstri, mühendislik, teknoloji, telekomünikasyon ve finans gibi sektörlerde yoğunlaşıyor. Alman mühendislik devi Siemens, özellikle otomasyon alanındaki yapılanmasını yeniden şekillendirme kararı alarak 2027'ye kadar 6 binden fazla çalışanıyla yollarını ayıracağını duyurdu.

5

SON 6 AYDAKİ İŞTEN ÇIKARMA KARARLARI Son yarım yılda Avrupa’da birçok büyük ölçekli şirket, ekonomik koşullara bağlı olarak küçülmeye gitti. İşten çıkarma kararı alan önde gelen şirketler ise şu şekilde:

6

OTOMOTİV Alman otomobil üreticisi Volkswagen Grubunun lüks otomobil markası Audi, 17 Mart'ta 2029'a kadar Almanya'da 7 bin 500 civarında kişinin işten çıkarılacağını duyurdu. Audi'nin ana şirketi Volkswagen de Aralık 2024'te 35 bin kişinin işten çıkarılmasını içeren bir maliyet düşürme programı başlatmıştı. Alman basınına göre Volkswagen, bu yıl sonuna kadar Cariad yazılım bölümünde 1600 personeli işten çıkarmayı planlıyor. Volkswagen Grubunun diğer lüks markası Porsche ise 3 bin 900 kişiyi işten çıkarmayı planlarken, 2025'in ikinci yarısında sendikalarla daha fazla işten çıkarma için müzakerelere başlayacağını duyurdu.

7

Alman otomotiv ve sanayi tedarikçisi Schaeffler, 5 Kasım'da otomobil üreticilerinden gelen zayıf talep nedeniyle yeniden yapılanmaya giderek, 2 bin 800'ü Almanya'da olmak üzere Avrupa'da toplam 4 bin 700 kişiyi işten çıkaracağını duyurdu. Alman menşeli lastik ve otomobil parçaları üreticisi Continental, 18 Şubat'ta 2026 sonuna kadar araştırma ve geliştirme bölümünde 3 bin kişiyi işten çıkarma kararı aldı. Otomotiv sektörünün önemli tedarikçilerinden Bosch, 23 Kasım 2024'te, otomotiv biriminde 3 bin 800'ü Almanya'da olmak üzere, dünya genelinde 5 bin 500 kişiyi işten çıkaracağını, ayrıca üretim tesislerinde kısa mesaiye gidileceğini bildirdi.

8

BANKACILIK Almanya'nın ikinci büyük bankası Commerzbank 13 Şubat'ta 2028'e kadar çoğunluğu Almanya'da olmak üzere 3 bin 900 kişinin işine son vereceğini duyurdu. İspanyol Banco Santander'in İngiltere kolu Sandanter İngiltere, 19 Mart'ta yaptığı, İngiltere'deki yeni şube kapanışlarının yaklaşık 750 personelin işini kaybedebileceği anlamına geldiğini bildirdi. Deutsche Bank da geçen yıl maliyetleri düşürmek için 3 bin 500 destek personelini işten çıkarmasının ardından, 20 Mart'ta bu yıl 2 bin kişinin işine son verme kararı aldı.