AKİT MENÜ

Otomotiv

Operasyonel kiralama ekonomiye 39 milyar TL vergi sağladı! Filo küçülüyor, ciro büyüyor

Güncelleme Tarihi:

Operasyonel araç kiralama sektörü 2025 yılının üçüncü çeyreğinde 314.7 milyar TL’lik aktif büyüklüğe ulaşırken, filo adedi 235 bine çıktı. 2024 sonu itibarıyla bu rakam 252 bin adetti. Markalar içinde liderliği Renault korudu; benzinli araçlar hala ağırlıkta olsa da dizelin payı yeniden yükselişe geçti. Yılın ilk üç çeyreğinde sektörün ödediği vergi 39.35 milyar TL’ye ulaştı. TOKKDER Başkanı Özarslan A. Tangün, finansmana erişimdeki zorluklara dikkat çekerek “Enflasyon kontrol altına alınırsa sektör yeniden büyüme sürecine girecektir” dedi.

1

Operasyonel araç kiralama sektörü 2025 yılının üçüncü çeyreğinde 314.7 milyar TL’lik aktif büyüklüğe ulaşırken, filo adedi 235 bine çıktı. 2024 sonu itibarıyla bu rakam 252 bin adetti. Markalar içinde liderliği Renault korudu; benzinli araçlar hala ağırlıkta olsa da dizelin payı yeniden yükselişe geçti. Yılın ilk üç çeyreğinde sektörün ödediği vergi 39.35 milyar TL’ye ulaştı. TOKKDER Başkanı Özarslan A. Tangün, finansmana erişimdeki zorluklara dikkat çekerek “Enflasyon kontrol altına alınırsa sektör yeniden büyüme sürecine girecektir” dedi.

2

Araç kiralama sektörünün çatı kuruluşu Tüm Oto Kiralama ve Mobilite Kuruluşları Derneği (TOKKDER), bağımsız araştırma şirketi NielsenIQ iş birliği ile hazırladığı, 2025 yılı üçüncü çeyrek sonuçlarını içeren “TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu”nu açıkladı.

3

Rapora göre, 2025 yılının ilk 3 çeyreğinde operasyonel araç kiralama sektörünün aktif büyüklüğü 314.7 milyar TL olarak gerçekleşti. 2024 yılının aynı döneminde bu rakam 217.8 milyar TL seviyesindeydi. Sektörün filosunda bulunan araç adedi ise 235 bin adedi buldu. Sektörün filo büyüklüğü 2024 sonu itibarıyla 252 bin adetti.

4

Rapora göre, Renault yüzde 18.6 pay ile Türkiye operasyonel araç kiralama sektörünün en çok tercih edilen markası olmayı sürdürdü. Renault’yu yüzde 15.2 ile Fiat, yüzde 8.9 ile Toyota, yüzde 8.5 ile Volkswagen ve yüzde 7.9 ile Skoda takip etti.

5

Sektörün araç parkının yüzde 45.5’i kompakt sınıf araçlardan oluşurken, küçük sınıf araçlar yüzde 33.0 ve üst-orta sınıf araçlar yüzde 10.2 pay aldı. 2025’in üçüncü çeyreğinde operasyonel araç kiralama sektörünün filosundaki hafif ticari araçların payı yüzde 6.7 olarak gerçekleşti.

6

Raporda sektörün araç parkında yer alan dizel araçların payında artış görüldü. Buna göre, sektörün araç parkının yüzde 58.2’lik bölümünü benzinli araçlar oluştururken, dizel araçların payı yüzde 30.3’e yükseldi. Hibrit ve elektrikli araçların payı ise yüzde 11.5 seviyesinde gerçekleşti.

7

TOKKDER raporunda yer alan bir başka veri ise operasyonel araç kiralama sektöründeki gövde tipine göre araç tercih sıralamasında sedan birinciliğinin devam etmesi oldu. Bu kapsamda, sedan gövde tipine sahip araçlar yüzde 41.4 ile birinci sırada, hatchback gövde tipine sahip araçlar ise yüzde 26.6 ile ikinci sırada yer aldı. SUV araçlar ise yüzde 24 ile üçüncü sırada yer aldı. Bu araçları yüzde 0.8 ile station wagon gövde tipine sahip araçlar takip etti.

8

Sektörün toplam araç parkının yüzde 85.9’unu otomatik vitese sahip araçlar oluştururken, manuel vitesli araçların payı ise yüzde 14.1 olarak gerçekleşti. Operasyonel kiralama sektörü 2025 yılında da ekonomiye önemli oranda vergi girdisi sağlamaya devam etti. Sektörün yılın üçüncü çeyrek sonu itibarıyla ödediği vergi tutarı toplamda 39.35 milyar TL’yi buldu.

9

Sektör, yılın üçüncü çeyrek sonu itibarıyla 77.8 milyar TL tutarında araç alımı gerçekleştirdi. Bu tutar, 2024 yılı genelinde 95.8 milyar TL seviyesindeydi. Yılın ilk 3 çeyreğinde operasyonel kiralama ve filo yönetiminde toplam müşteri sayısı 21 bin 800’e geriledi. 2024 yılı sonunda bu rakam 27 bin 800 seviyesindeydi. Müşteri başına düşen araç sayısı yılın üçüncü çeyrek sonu itibarıyla 10.0 adet olarak gerçekleşerek 2024 toplamındaki 8.3 adedi geride bıraktı.

10

TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı Özarslan A. Tangün, rapora ilişkin değerlendirmesinde, enflasyondaki yükselişin kira fiyatlarını artırdığını ve finansman kaynaklarına erişimde yaşanan zorlukların sektörü olumsuz etkilediğini belirterek, “Bu koşullar altında sektörümüz 2025’in üçüncü çeyreğini, yılın ilk yarısındaki filo büyüklüğünü koruyarak tamamladı. Ancak son çeyrekte bu trendin bir miktar gerileyerek yılı kapatacağını öngörüyorum. 2024 sonuna kıyasla küçülmenin devam ettiği gerçeğini göz ardı edemeyiz” dedi.

11

Tangün, enflasyonun kontrol altına alınması ve finansman erişiminin iyileşmesi durumunda sektörün yeniden büyüme sürecine gireceğini vurgulayarak, “2026’da sektörün seyrini ekonomik aktivite, finansmana erişim ve maliyetler belirleyecek” diye konuştu.

12

Operasyonel kiralamanın sağladığı verimlilik, tasarruf ve risk yönetimi avantajlarına rağmen, Türkiye’de iş amaçlı kullanılan araçların yalnızca yaklaşık yüzde 10’unun bu yöntemle finanse edildiğine dikkat çeken Tangün, Avrupa Birliği ülkelerinde bu oranın son 7 yılda yüzde 48’den yüzde 57’ye yükseldiğini hatırlattı.

13

Tangün, “Tüm bu veriler ışığında, sektörümüzün gerçek potansiyeline ulaşması için operasyonel kiralamanın faydalarını daha geniş kitlelere anlatmaya; uluslararası ve büyük ölçekli yerel şirketlerin yanı sıra KOBİ’lerin de bu finansman yöntemini tercih etmesini sağlamaya yönelik çalışmalarımızı kararlılıkla sürdüreceğiz” ifadelerini kullandı.