AKİT MENÜ

Teknoloji-Bilişim

Her şey Türkiye kararı sonrası oldu! F-35'lerde deprem

Güncelleme Tarihi:

Türkiye'yi programdan çıkarmasının ardından büyük bir kriz yaşayan ABD'nin başı beladan kurtulmuyor. F-35'lerde yeni sıkıntı patlak verdi.

1

Türkiye'yi programdan çıkarmasının ardından büyük bir kriz yaşayan ABD'nin başı beladan kurtulmuyor. F-35'lerde yeni sıkıntı patlak verdi.

2

F-35 Lightning II savaş uçağının modernizasyon süreci, özellikle TR-3/Block 4 aviyonik yükseltme programı nedeniyle ciddi bir maliyet krizine girmiş durumda.

3

Başlangıçta yaklaşık 10,6 milyar dolar olarak planlanan paket, bugün 16,5 milyar dolar seviyesine yükselmiş bulunuyor.

4

Programın tamamına bakıldığında; 2001’de 233 milyar dolar olarak öngörülen toplam maliyet, 2023 itibarıyla 485 milyar dolara ulaşmış durumda. Uzun vadeli hesaplamalar ise kullanım, bakım ve altyapı giderleriyle birlikte programın toplam maliyetinin 2 trilyon doları aşabileceğini gösteriyor.

5

Yeni uçuş bilgisayarı, gelişmiş radar, sensör paketi ve yazılım mimarisi gibi kritik alt sistemleri içeren TR-3/Block 4 paketi, takvimde yıllarca geriye düşmüş halde. Yazılım istikrarsızlığı nedeniyle ABD Savunma Bakanlığı uçak kabulünü durdurdu ve modernizasyonu tamamlanmamış yüzden fazla uçak hangarlarda bekletiliyor. Pentagon, gecikmeler nedeniyle “kısıtlı TR-3/Block 4 paketi” uygulamaya geçti; bu kapsamda teslim edilecek uçaklar tam muharip kabiliyete sahip olmayacak.

6

Orijinal takvime göre 2021–2022’de tamamlanması planlanan yükseltme, mevcut hesaplamalara göre 2026’dan önce hayata geçirilemeyecek. Hâlihazırda envanterde bulunan binin üzerindeki F-35 için ise geniş ölçekli bir yeniden donatım planlanmıyor.

7

Pratt & Whitney F135 motoru için geliştirilen iki kritik program—ECU (Engine Core Upgrade) ve PTMU (Power Thermal Management Upgrade)—beklenen ilerlemeyi kaydedemiyor. PTMU için gerekli ileri düzey teknolojilerin testleri hâlâ tamamlanmadı; üretim aşamasına geçişin ancak 2033 civarında mümkün olabileceği değerlendiriliyor. Bu durum, F-35’in daha yüksek güç ve soğutma gereksinimi duyacak yeni nesil aviyonik paketlerini taşıma kapasitesini doğrudan etkiliyor. Motor modernizasyon projelerinin toplam maliyetinin en az 4,5 milyar dolar seviyesinde olduğu öngörülüyor.

8

2024 yılında 110 adet tamamlanmış F-35 uçağı bulunmasına rağmen, TR-3 sorunları nedeniyle teslimatlar tamamen durdu. Son yıllardaki program performansına bakıldığında; 2018–2023 döneminde çok sayıda teslimatta gecikme yaşandı ve 2023’te teslim edilen uçaklarda ortalama gecikme süresi 65 günü buldu. Ayrıca TR-3/Block 4 yükseltmesi için gereken yaklaşık 1.600 bileşen de dâhil olmak üzere toplam 4.000 parçanın temininde yaşanan sorunlar, üretim hattındaki uçakların birikmesine neden oluyor.

9

ABD Sayıştayı’nın (GAO) raporuna göre, üretici firmalara uygulanan bonus-ceza sistemi işlevini yerine getirmiyor. Gecikmelere rağmen üreticilerin yüksek performans bonusları almaya devam etmesi, sistemin etkinliğinin sorgulanmasına yol açtı.

10

Örneğin; bir üretim lotunda teslim edilen 93 uçağın 29’unda gecikme yaşanmasına rağmen kesinti oranı yalnızca yüzde 7 ile sınırlı kaldı. GAO, teşvik yapısının “daha hızlı ve kaliteli üretime yönlendirmede yetersiz kaldığını” vurguladı.

11

KAYNAK: GDH HABER