AKİT MENÜ

Teknoloji-Bilişim

Türk SİHA'larına karşı dört ülkenin birleştiği proje patladı: Programdan çıkmak devam etmekten daha maliyetli

Güncelleme Tarihi:

M5 Dergi'de yer alan habere göre, Avrupa’nın ortak MALE sınıfı insansız hava aracı geliştirme projesi EuroDrone’un geleceği Fransa’da yeniden tartışma konusu olurken, Ulusal Meclis’e sunulan bir rapor, Paris’in programdan ayrılmasının “devam etmekten daha maliyetli olacağını” ortaya koydu.

1

Türk insansız hava araçlarına karşı dört ülkenin birleşerek giriştiği MALE sınıfı insansız hava aracı geliştirme projesi EuroDrone'da büyük bir kriz yaşanıyor.

2

M5 Dergi'de yer alan habere göre, Avrupa’nın ortak MALE sınıfı insansız hava aracı geliştirme projesi EuroDrone’un geleceği Fransa’da yeniden tartışma konusu olurken, Ulusal Meclis’e sunulan bir rapor, Paris’in programdan ayrılmasının “devam etmekten daha maliyetli olacağını” ortaya koydu.

3

EuroDrone projesi, Airbus, Dassault Aviation ve Leonardo tarafından 2013’te önerilmiş, uzun müzakerelerin ardından ancak 2022’de Almanya, Fransa, İtalya ve İspanya adına OCCAR tarafından başlatılabilmişti. Ancak savaş ortamının değişmesi ve yüksek yoğunluklu çatışmaların geri dönmesi, Fransa’da sistemin operasyonel değerine dair yeni soru işaretleri yarattı.

4

Fransa Hava ve Uzay Kuvvetleri Komutanı Korgeneral Jérôme Bellanger, Senato’daki son konuşmasında EuroDrone’a ilişkin temkinli ifadeler kullandı.

5

Bellanger, sistemin beş yıl geciktiğine dikkat çekerek, “Yarın teslim alacağımız araç, ne yazık ki dünün dronu olacak. Daha hafif, daha ucuz ve Ukrayna ile Rusya’nın sahada yoğun biçimde kullandığı sistemlere yakın çözümler düşünmeliyiz” değerlendirmesini yaptı.

6

EuroDrone, 10 ton ağırlığı ve büyük boyutları nedeniyle yüksek tehdit ortamlarında savunmasız kabul ediliyor. Ancak 45 bin feet irtifada 40 saatten fazla uçuş ve 2,3 ton faydalı yük kapasitesi gibi önemli avantajlara da sahip.

7

Fransa’nın projeden çekilmesine dair resmi bir karar bulunmuyor. 2026 bütçe tasarısına eklenen belgelerde Paris’in hedefi olan altı sistemlik (12 uçak) tedarik planı yeniden teyit edildi. Öte yandan Savunma Bakanlığının, sistemin gelecekte nasıl ve nerede kullanılabileceğine ilişkin yeni bir “operasyonel analiz” talep ettiği biliniyor.