AKİT MENÜ

Teknoloji-Bilişim

AVM’de yüksek tenhada düşük

Elektrikli araçlara yoğunluğa ve saate göre şarj tarifesi geliyor. Elektrikli araçların şarj tarifesi yoğunluğa göre değişecek. Büyük ve yoğun bir AVM’de şarj fiyatı daha yüksek, daha sakin ve mütevazı bölgelerde daha düşük olacak. Ayrıca tüketimin azaldığı gece saatlerinde de elektrikli araçlar daha uygun fiyatlarla şarj edilebilecek

2

Elektrikli araçlara yoğunluğa ve saate göre şarj tarifesi geliyor. Elektrikli araçların şarj tarifesi yoğunluğa göre değişecek. Büyük ve yoğun bir AVM’de şarj fiyatı daha yüksek, daha sakin ve mütevazı bölgelerde daha düşük olacak. Ayrıca tüketimin azaldığı gece saatlerinde de elektrikli araçlar daha uygun fiyatlarla şarj edilebilecek

3

Elektrikli araçlara yoğunluğa ve saate göre şarj tarifesi geliyor. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Mustafa Yılmaz, “Büyük ve yoğun bir AVM’de aracını şarj eden elektrikli araç sahibi, yüksek talep nedeniyle daha yüksek bir tarifeden ücret öderken; daha sakin ve mütevazı bir bölgede şarj hizmeti alan kullanıcı daha düşük bir ücret ödeyebilecek” dedi.

4

EPDK Başkanı Yılmaz, TRT Radyo 1‘de katıldığı programda, elektrikli araçların yayılımına paralel olarak şarj yapısının da Avrupa’nın en hızlı büyüyen altyapılarından biri haline geldiğini belirterek, “Türkiye’de tüm şarj ağı işletmecileri, her marka elektrikli araca hizmet vermek zorunda. Aracınız hangi marka olursa olsun, yol üzerinde gördüğünüz herhangi bir şarj operatöründen hizmet alabilirsiniz” ifadelerini kullandı.

5

Yılmaz şöyle devam etti: “Planlamalarımızdan birisi de lokasyon ve saat bazlı tarife sistemi. Lokasyon bazlı tarife sayesinde kullanıcılar, bulundukları bölgeye göre daha uygun fiyatlarla şarj hizmeti alabilecekler.

6

Saat bazlı tarife ile ise günün belirli zaman dilimlerinde daha avantajlı fiyatlara erişmeleri mümkün olacak. Örneğin, büyük ve yoğun bir AVM’de aracını şarj eden bir elektrikli araç sahibi, yüksek talep nedeniyle daha yüksek bir tarifeden ücret öderken; daha sakin ve mütevazı bir bölgede şarj hizmeti alan kullanıcı daha düşük bir ücret ödeyebilecek.

7

Benzer şekilde, elektrik tüketiminin yoğun olduğu akşam saatlerinde tarifeler daha yüksek olacak; buna karşılık tüketimin azaldığı gece saatlerinde elektrikli araçlar daha uygun fiyatlarla şarj edilebilecek. Doğru yer ve doğru zaman seçilirse elektrikli aracı çok daha ucuza şarj etmek mümkün olacak.”

8

Yılmaz, önümüzdeki dönemde şarj istasyonların çalışır durumda olma oranlarının izlenmesi, erişilebilirlik bilgilerinin anlık paylaşılması gibi düzenlemeler planlandığını söyledi. Üzerinde konuşulan bir diğer konunun da şarj ünitelerine POS cihazı entegrasyonu olduğunu belirten Yılmaz, “Çoğunlukla mobil uygulamalar üzerinden ödeme yapılıyor. Ancak özellikle yabancı misafirlerimiz ve uygulama kullanmak istemeyen vatandaşlarımızın kartla veya temassız ödeme yapılabilmesini değerlendiriyoruz” dedi.

9

Ekim ayı itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam otomobil sayısı 17 milyon 117 bin 983 olarak kayıtlara geçerken, TÜİK verilerine göre elektrikli otomobil sayısı 332 bin 10’a ulaştı. EPDK’nın projeksiyonuna göre 2035 yılında elektrikli araç sayısının yüksek senaryoda 4 milyon 214 bini aşması bekleniyor. Ekim ayı verilerine göre, Türkiye genelinde toplam 2 milyon 328 bin 190 şarj işlemi gerçekleştirildi.

10

2 milyon 134 bin 864 saatlik şarj işlemlerinde 47 bin 429 MWh düzeyinde elektrik tüketildi. Ekim ayında şarj istasyonlarında en yüksek elektrik tüketimi 14 bin 438 MWh ile İstanbul’da gerçekleşti. Markalar arasında en yüksek elektrik tüketimi 11 bin 292 megavatsaat ile Togg’un şarj istasyonu Trugo tarafından yapıldı. 2024 başında Türkiye çapında 12 bin 84 olan şarj noktası, bugün itibariyle 36 bin 984’e yükseldi.