Ekonomi
Türkiye'de onlarca mağazası olan giyim devinde beklenmedik gelişme: 132 mağaza kapatıldı
Türkiye'de onlarca mağazası bulunan Inditex grubundan dikkat çeken bir hamle geldi. Ünlü giyim devi 132 mağazasını kapatma kararı aldı.
Ekonomi
Türkiye'de onlarca mağazası bulunan Inditex grubundan dikkat çeken bir hamle geldi. Ünlü giyim devi 132 mağazasını kapatma kararı aldı.
Türkiye'de onlarca mağazası bulunan Inditex grubundan dikkat çeken bir hamle geldi. Ünlü giyim devi 132 mağazasını kapatma kararı aldı.
Geleneksel perakende mağazaları dünya genelinde hızlı biçimde ortadan kalkarken, alışveriş merkezleri ve cadde mağazaları boşalıyor. Yükselen işletme maliyetleri ve e-ticaretin ivmesi, tüketici beklentilerini tamamen değiştirirken birçok fiziksel mağaza için karlılığı sürdürmek her zamankinden zor hale geldi.
CoreSight Research’e göre, 2025’te mağaza kapanışları bir önceki yıla göre yüzde 67 arttı. Tüketiciler sevdikleri markaları terk etmiyor; yalnızca alışveriş davranışları dönüşüyor. Bu değişim, sektörde mağaza kapanışları ile yeni açılışlar arasında ciddi bir uçurum yaratmış durumda. Bu süreçten etkilenen markaların büyük bir kısmı ise aynı çatı altında toplanıyor: İspanyol moda devi Inditex.
Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius ve diğer fast-fashion ( hızlı değişen trendler) markalarıyla Inditex, 97 pazarda binlerce fiziksel mağaza ve 214 çevrim içi platform işletiyor.
Inditex (IDEXY), 31 Ekim 2025 itibarıyla yıl içinde 132 mağaza kapatarak toplam mağaza sayısını 5.527’ye düşürdü. Bu kapanışlar, şirketin uzun vadeli karlılığı artırmak için yürüttüğü sadeleşme ve yeniden yapılandırma stratejisinin bir parçası.
Son iki yılda şirket, her yıl 900 milyon avro (1,05 milyar dolar) yatırım yaparak lojistik altyapısını yeniliyor, mevcut mağazaları modernize ediyor ve daha stratejik noktalara taşınan konsept mağazalara odaklanıyor. Inditex CEO’su Oscar Garcia Maceiras, stratejinin hedefini şöyle özetledi: “Fiziksel ve çevrim içi deneyimi kusursuz biçimde entegre ederek trendlere hızlı tepki veriyor ve en güncel koleksiyonları sunuyoruz.”
Markalara göre kapanışlar: Zara: 60, Zara Home: 27, Pull&Bear: 12, Massimo Dutti: 23, Stradivarius: 6, Oysho: 18, Bershka ve Lefties ise kapanış eğiliminin dışında kaldı; bu iki marka sırasıyla 4 ve 10 yeni mağaza açarak büyüme gösterdi. Diğer bazı markalar da yeni mağaza açsa da, genel mağaza sayısı artmadı.
Şirketin stratejisi şimdilik meyvesini veriyor. Inditex’in toplam satışları yüzde 2,7 artarak 28,2 milyar avroya (32,8 milyar dolar) ulaştı. Hem mağazalarda hem çevrim içi platformlarda yüksek müşteri memnuniyeti dikkat çekti. Inditex Yatırımcı İlişkileri Direktörü Groka García-Tapia, “Mağaza satışları güçlü, online satışlar mükemmel. Genel anlamda harika bir performans” dedi. Şirket, özellikle self-checkout teknolojisine olan ilgide önemli artış kaydetti. Bazı amiral gemisi mağazalarda işlemlerin yüzde 90’ı otomatik kiosklardan geçerken, 2025’in ilk çeyreğinde bu oran Zara’da yalnızca yüzde 30’du. Kasım-Aralık dönemini kapsayan erken dördüncü çeyrek verileri de güçlü: Sonbahar/Kış koleksiyonlarında satışlar yüzde 10,6 arttı. Kaynak: Gazete Oksijen