AKİT MENÜ

Gündem

Komşunun devri bitiyor! Hazar’dan Avrupa’ya üç bölgenin ticaret merkezi Türkiye oluyor

Güncelleme Tarihi:

Zengezur Koridoru’nun devreye girmesiyle bölgesel ticarette dengeler değişiyor. Uzmanlara göre Hazar, Karadeniz ve Orta Asya’daki yük akışı Türkiye-Azerbaycan hattına kayacak. Bu gelişme Türkiye’yi küresel lojistikte kilit aktör yapacak.

1

Zengezur Koridoru’nun devreye girmesiyle bölgesel ticarette dengeler değişiyor. Uzmanlara göre Hazar, Karadeniz ve Orta Asya’daki yük akışı Türkiye-Azerbaycan hattına kayacak. Bu gelişme Türkiye’yi küresel lojistikte kilit aktör yapacak.

2

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Bilgehan Engin, Türkiye'de kara yolu, hava yolu, deniz yolu ve demir yolu olmak üzere 4 ana mod üzerinden taşımacılık gerçekleştirildiğini ve ülkenin bunların 4'ünün de faal yapıldığı coğrafyaya sahip olduğunu söyledi.

3

Engin, Türkiye'nin aktivitelerini 4 ana taşıma modu üzerinden de yükselttiğine dikkati çekerek, öncelikle Türkiye'nin deniz ülkesi olduğunu, çok önemli limanlarının bulunduğunu ve deniz yolu filosunun da giderek dünyada önem arz eden konuma doğru ilerlediğini belirtti. Jeopolitik gelişmelerden dolayı deniz yolu taşımacılığında gerileme olduğunu anlatan Engin, hava kargo ve demir yolu taşımacılığının Türkiye'nin son dönemde büyük altyapı yatırımları yaptığı taşıma modları olduğuna işaret etti.

4

Engin, özellikle hava kargonun ön plana çıktığını, demir yolunun bunun biraz daha arkasından geldiğini dile getirerek, şunları kaydetti: "Bilindiği gibi İstanbul Havalimanı, öncelikle yolcu taşımacılığında çok ciddi bir aşama kaydetti ve artık bayrak taşıyıcımız Turkish Cargo'nun da ciddi yatırımlarıyla hava kargo taşımacılığında da Türkiye, 2024 ve 2025 sürecinde bir ilerleme katetti. Hava kargo taşımacılığı, deniz yoluna benzer oranda kapasitesi anlamında tabii küçük ama değer taşıma anlamında yüksek bir taşıma modu. Bu değer taşıma modu, 2024 ve 2025'te benzer oranlarda yüzde 2,5-3 mertebelerinde büyüme kaydetti. Türkiye'nin de bundan aldığı rol, açıkçası tonaj olarak ve uçuş destinasyonu olarak çeşitleniyor, artıyor. Bu yönde hava kargo açısından biraz daha parlak, olumlu bir 2025 özeti vermek mümkün."

5

Zengezur Koridoru'nun önemine değinen Engin, koridorun işlev kazanmasıyla beraber Hazar, Karadeniz ve özellikle Gürcistan'daki tüm ağırlığın Azerbaycan ile Türkiye aksına kayacağını anlattı. Engin, "Türk şirketlerinin üstlenmiş olduğu, Türkmenistan'da ve diğer Orta Asya bölgesindeki bütün büyük projelerin taşımasının maliyet ve süreç açısından daha kontrol edilebilir ve daha hızlanabilir bir boyuta sürükleneceğini, dolayısıyla tabiri caizse o bölgede artık Gürcistan'ın etki alanından çıkıp tüm bu ticaretin Türkiye ve Azerbaycan'a geçebileceğini öngörüyoruz." diye konuştu.

6

Çin ile Hindistan gibi önemli üretim kanallarının da yüklerinin bu koridordan Türkiye üzerinden Avrupa'ya ulaştırılabileceğine işaret eden Engin, burayı Kalkınma Yolu gibi önemsediklerini vurguladı.