Gündem
Çin devinden tartışmalara neden olan karar: 'Önce Türkiye' deyip Macaristan'a gönderdiler
Türkiye'de fabrika kurma planı kaplumbağa hızında ilerleyen BYD'nin sessiz sedasız attığı adım eleştirilere neden oldu.
Gündem
Türkiye'de fabrika kurma planı kaplumbağa hızında ilerleyen BYD'nin sessiz sedasız attığı adım eleştirilere neden oldu.
Türkiye'de fabrika kurma planı kaplumbağa hızında ilerleyen BYD'nin sessiz sedasız attığı adım eleştirilere neden oldu.
Patronlar Dünyası'nda yer alan habere göre, Türkiye’de fabrika kuracağı vaadiyle gümrük vergisiz araç satışı yapan Çinli otomobil devi BYD’nin, yatırımını hayata geçirmediği gerekçesiyle araçlarının gümrükte bekletildiği iddia edilirken, şirketten dikkat çekici bir adım geldi. BYD, Türkiye’ye komşu Macaristan’ın Segedin kentinde inşa ettiği fabrikaya ilk üretim ekipmanlarını göndermeye başladı.
Macaristan’daki tesiste 2026 yılının bahar aylarında seri üretime geçilmesi planlanıyor. Bu gelişme, BYD’nin Türkiye yatırımına ilişkin soru işaretlerini daha da artırdı.
Şirketin Türkiye’de duyurduğu fabrikanın akıbeti ve yatırım gerçekleşmezse Ankara’nın BYD’ye yönelik mevcut uygulamaları sürdürüp sürdürmeyeceği merak konusu.
BYD’nin Avrupa’daki ilk üretim üssü olacak Macaristan fabrikası için tablo oldukça net. Daha önce Business Insider’ın uydu görüntülerine dayandırdığı analizlerde, Szeged kentinin dışındaki yaklaşık 300 hektarlık alanda kurulan 4,5 milyar dolarlık tesisin hızla yükseldiği ortaya konmuştu. Bu yatırım, BYD’nin Avrupa Birliği’nin Çin menşeli elektrikli araçlara uyguladığı yüzde 17’lik ek gümrük vergisini aşma stratejisinin de merkezinde yer alıyor. Şirket, kıta içinde üretim yaparak hem maliyet avantajı elde etmeyi hem de Tesla başta olmak üzere Avrupalı rakipleriyle daha güçlü rekabet etmeyi hedefliyor.
Türkiye cephesinde ise tablo bunun tam tersi. BYD, Temmuz 2024’te Manisa’da yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve hibrit otomobil fabrikası kuracağını açıklamıştı. Ancak aradan geçen yaklaşık bir yıla rağmen sahada somut bir ilerleme kaydedilmedi. Sahadan gelen bilgiler, şantiye alanında ağır iş makinelerinin çalışmadığını, faaliyetlerin haziran ayında durduğunu ve üç aydır yeniden başlamadığını gösteriyor. Devasa alanda yalnızca iki elektrik trafosunun bulunduğu, başka bir hareketlilik olmadığı ifade ediliyor.
Temmuz 2025'te Reuters'a konuşan BYD yetkililer, önceliği Türkiye'deki projeye vermek için Macaristan'daki tesisin inşaatını ertelediklerini söylemişti. BYD’nin Macaristan’a üretim bantlarını göndermesi, şirketin önceliğini fiilen ortaya koyduğu şeklinde yorumlanıyor. Türkiye’de yatırımın hayata geçip geçmeyeceği, gerçekleşmezse BYD’nin gümrük vergisi avantajları ve satış koşullarıyla ilgili nasıl bir yol izleneceği önümüzdeki dönemde netleşecek. Şimdilik görünen t