Teknoloji-Bilişim
Dünya satın almak için sıraya girmişti! ATAK-2 pervanesinin ağırlığı duyanları şok etti
Dünyanın satın almak için sıraya girdiği ATAK-2 helikopterinin pervanesinin ağırlığını duyanlar kulaklarına inanamadı.
Teknoloji-Bilişim
Dünyanın satın almak için sıraya girdiği ATAK-2 helikopterinin pervanesinin ağırlığını duyanlar kulaklarına inanamadı.
Dünyanın satın almak için sıraya girdiği ATAK-2 helikopterinin pervanesinin ağırlığını duyanlar kulaklarına inanamadı.
TRHaber'de yer alan habere göre, Amerikan Apaçi helikopterlerinin dünyadaki en büyük rakibi olacak ATAK-2, 28 Nisan'daki ilk uçuşunun ardından TUSAŞ tesislerinde gelişimini sürdürüyor. 11,5 ton kalkış ağırlığı bulunan ve 1,5 ton faydalı yük taşıyabilen ağır taarruz helikopteri, Ukrayna'dan alınan motorları dışında tamamen yerli ve milli imkanlarla geliştirildi.
Helikopterin uçması için en kritik bileşenlerden biri olan 'pal'ler, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii tesislerinde çok özel bir teknolojiyle imâl ediliyor.
TVNET'te yayınlanan Savunma Hattı programında milli helikoptere ilişkin çarpıcı ayrıntılar sunan TUSAŞ Üretim Operasyonları Direktörü Fatih Uysal, ATAK-2 döner kanatlarının dünyadaki en büyük 4 kompozit üretim tesislerinden birine sahip durumdaki TUSAŞ'ta üretildiğini kaydetti.
Farklı malzemelerin bir araya getirilmesinden oluşan kompozit dökümle helikopter pallerinin meydana getirildiğini belirten Uysal şunları söyledi:
ATAK-2 helikopterinde 5 tane ana rotor blade'imiz, 4 tane de kuyruk rotor blade'imiz var. Otomatik tape serme tezgahlarımız var. Pallerimizi helikopterimizin hub'ına bağlayan parçalar için robotik serim teknolojisi kullanıyoruz.
'Kompozit imalat' metodlardan sadece bir tanesi... 'Talaşlı imalat', 'sac metal şekillendirme', 'eklemeli imalat' gibi değişik üretim yöntemlerini kullanarak bu imalatımızı sürdürüyoruz. Daha sonra birtakım özel proseslerle o parçaların performansını artırıyoruz.
Helikopter pervanesinde kullandığımız malzeme genellikle karbon ve cam elyafıdır. Malzeme isterlerine göre çeşitli iklim şartlarında bu malzemeleri tutuyoruz. Genellikle sıfırın altındaki derecelerde tutuluyor. Sonra onları tezgahımızda tasarıma uygun olara kesiyoruz. Sonra buradaki kalıplara elle seriyoruz.
Katman katman seriliyor. Bazen yüzlerce katmana dek uzayan bir hikayesi var. Pervane üretiminde 3 aşama vardır; birincisi spar dediğimiz aşama, daha sonra erozyon kalkanı seviyesi, üçüncüsü ise kabukları ve diğer detay parçalarıyla beraber pervane palinin bir tanesini oluşturduğumuz aşama...
Onlarca çeşit parçadan oluşan kompozit bir yapı... ATAK-2'de kullanılan pervane pallerinin her birinin ağırlığı yaklaşık 150 kilogram. Çok büyük bir ağırlığı kaldırıyor.
Bir de termodinamik presleme cihazımız var. Bunu da pervanemizin iki yüzeyini aerodinamik hale getirmek için kullanıyoruz.
Aynı zamanda birleştirdiğimiz yapının 'kür' olma işlemi de basınç ve sıcaklık altında bu preste gerçekleşiyor. Balans ve boya işlemlerinin ardından paller helikopterimize takılıyor.