Teknoloji-Bilişim
HÜRJET’te kritik gelişme... Motor gücü maksimum düzeye çıkartıldı: Ses hızını aşacak!
HÜRJET Jet Eğitim Uçağı, 27’nci uçuşunu gerçekleştirildi. HÜRJET’in tasarım fazı sona erdi.
Teknoloji-Bilişim
HÜRJET Jet Eğitim Uçağı, 27’nci uçuşunu gerçekleştirildi. HÜRJET’in tasarım fazı sona erdi.
HÜRJET Jet Eğitim Uçağı, 27’nci uçuşunu gerçekleştirildi. HÜRJET’in tasarım fazı sona erdi.
Buna göre, yüksek hızlı testlerin icrası için uçağın iniş takımları toplanarak motor gücü Max A/B seviyesine çıkarılarak ses hızını aşması sağlandı.
Jet Eğitim Uçağı HÜRJET, Ekim ayında 27’nci kez gökyüzüne taşındı. 11 Ekim 2023 tarihi itibarıyla toplamda 18 saat havada kalan uçağın 27’nci kez havalandığı bu uçuşta, hava veri sisteminin kalibrasyonu ve model doğrulamaları yapıldı.
Yüksek hızlı testlerin icrası için uçağın iniş takımları toplanarak motor gücü Max A/B seviyesine çıkarıldı.
MOTOR GÜCÜ ARTTI: HÜRJET SES HIZININ 0.6 KATINA ÇIKTI!
Motor gücünün Max A/B’e ulaşmasıyla beraber hava aracında kullanılan itki sistemi de yüzde 50 daha fazla itki kuvveti üreterek uçağın, ses hızının 0.6 katına çıkmasını sağladı.
Ses hızı üzeri hızlara çıkacak olan HÜRJET’in ilgili hız zarfı açılmaya devam ediyor. İlerleyen süreçte diğer HÜRJET prototipleriyle de ses hızı üstü testler gerçekleştirilecek.
İki pilotun beraber uçacağı şekilde çift kokpitli ve kol uçuşlarıyla birlikte pas geçme testleri de gerçekleştirilen, temel eğitim uçağı olarak tasarlanan HÜRJET’in öğrenci ve öğretmen pilot konfigürasyonunun kullanımına yönelik operasyonel değerlendirmeleri bu testlerle birlikte tamamlanmış oldu.
Uçuş eğitimleri esnasında karşı karşıya kalınabilecek acil durumlarda yapılacakların değerlendirilmesi amacıyla sürekli olarak gerçekleştirilen pas geçme operasyonu da başarılı bir şekilde gerçekleştirildi.
Sonraki süreçte HÜRJET’in uçak sistemlerinin geliştirme ve doğrulama testleri yapılarak mevcut limitasyonları açılacak.
İlgili limitasyonların açılmasıyla beraber de zarf genişletme testleri icra edilecek. Bu sayede daha yüksek sürat ve irtifalara çıkılarak HÜRJET’e gökyüzünde daha agresif manevralar yaptırılacak.
2 Eylül 2023 tarihinde Türk Yıldızları’nın altı uçağıyla birlikte kol uçuşu gerçekleştiren HÜRJET, yapılan testlerde kanıtladığı temel eğitim uçağı kabiliyetlerinin yanı sıra bu gösteriyle akrobasi uçuşlarındaki başarısını da ispatlamıştı.
TASARIM FAZI SONA ERDİ
HÜRJET projesi kapsamında, Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğü (AFGM) ve Şirketimizin katılımıyla gerçekleştirilen iki ayrı oturumla Kritik Tasarım Değerlendirme Toplantısı düzenlendi.
3-4 Ekim 2023 tarihinde yapılan toplantının ilk oturumunda, uçağın çeşitli sistemlerine dair sunumlar yapılırken, katılımcılar görüşlerini paylaştı.
20-21 Kasım 2023 tarihlerinde gerçekleştirilen 2’nci oturumda toplantılarla projenin güncel durumu değerlendirildi.
Yapılan sunumların ardından, görüşlerin alınmasıyla tasarım fazı faaliyetleri tamamlanmış oldu.
KAYNAK: SAVUNMASANAYİST
AYRICA GÖZ ATIN: BENZERLERİ YOK... İŞTE DÜNYANIN GELECEKTEKİ EN ÖLÜMCÜL 12 ÇOK AMAÇLI JETİ!
Hava muharebesinin geleceği, gelişmiş çok amaçlı savaş jetlerinin geliştirilmesiyle şekilleniyor.
Bu son teknoloji uçaklar, hava üstünlüğü ve kara saldırısından elektronik harbe kadar geniş bir yelpazedeki görevlerde üstünlük sağlamak üzere tasarlanmıştır.
Son teknoloji ile donatılmış bu uçaklar, askeri havacılık dünyasında yeni nesil çok yönlülüğü ve performansı temsil ediyor.
DÜNYANIN GELECEKTEKİ EN ÖLÜMCÜL 12 ÇOK AMAÇLI JETİ
1) TEJAS MK-1A | HİNDİSTAN (2023)
TEKNİK ÖZELLİKLER | Uzunluk 13.2 m | Kanat Açıklığı 8.2 m | Yükseklik 4.4 m | Azami Kalkış Ağırlığı 13200 kg | Boş Ağırlık 6560 kg | Hız 2205 km/sa (1.7 Mach) | Kalkış Mesafesi 1700 m | İniş Mesafesi 1300 m | Azami İrtifa 16 km
2) HAL AMCA | HİNDİSTAN (2030)
TEKNİK ÖZELLİKLER | Mürettebat: 1. | Uzunluk: 17,6 m (57 ft 9 in) | Kanat açıklığı: 11,13 m (36 ft 6 in) | Yükseklik: 4,5 m (14 ft 9 in)
| Kanat alanı: 55 m2 (590 ft2) | Boş ağırlık: 12,000 kg (26 lb) (tahmini) | Brüt ağırlık: 18,000 kg (40 lb) | Maksimum kalkış ağırlığı: 25,000 kg (55 lb) (tahmini)
3) SHENYANG FC 31 | ÇİN
TEKNİK ÖZELLİKLER | Mürettebat: 1 (pilot) | Uzunluk: 16,9 m | Kanat Açıklığı: 11,5 m. | Yükseklik: 4,8 m. | Kanat Alanı: 40 m2.
| Maksimum Kalkış Ağırlığı: 28.000 kg. | Faydalı Yük Kapasitesi: 8 ton. | Motor: 2 × RD-93.
4) SUKHOI SU 35SM | RUSYA (2025)
TEKNİK ÖZELLİKLER Her biri 14.500kgf’lik çift turbofan motora sahip olan Su-35; tek kişilik mürettebata, azami 34.500 kilogram kalkış ağırlığına, 8.000 kilogram silah kapasitesine, 18 kilometre servis irtifasına ve 1.580 kilometre (deniz seviyesinde, Mach 0.7) uçuş menziline sahiptir.
Azami 2.25 Mach hıza ulaşabilen uçak, 9G’ye kadar olan manevraları gerçekleştirebilmektedir. Düşük radar izine (Stealth değil) sahip Su-35, yakıt ikmali ile 10 saate kadar havada kalabilmektedir.
5) SUKHOİ SU 30 SM2 | RUSYA
TEKNİK ÖZELLİKLER Yeni varyantta daha güçlü bir motor (AL-41F-S1), IRBIS N035 radarı, geliştirilmiş aviyonikler ve modern silahlar bulunuyor. AL-41F-S1 motoru ve IRBIS N035 radarı ilk olarak Su-35S avcı uçağı için geliştirilmişti.
AL-41F-1S motoruyla modifiye edilmiş Su-30SM'nin uçuş testlerinin Aralık 2023'e kadar tamamlanması bekleniyor
6) SUKHOI SU-75 CHECKMATE | RUSYA
TEKNİK ÖZELLİKLER Rusya’nın 5. nesil savaş uçağı olarak anılan SU-75 Checkmate, 18 tondan daha az bir kalkış ağırlığına ve azami 7 ton yük kapasitesine sahip.
Uçuş menzilinin yaklaşık 3 bin kilometre olduğu söylenen bu uçak, 40 bin fit yükseklikte ses hızının tam iki katına çıkabiliyor. Ağırlıklardan kurtulmak işe yaramış gibi görünüyor.
7) TAI TF KAAN | TÜRKİYE
TEKNİK ÖZELLİKLER Kanat Açıklığı: 14 m (46 ft) Uzunluk: 21 m (69 ft) Yükseklik: 6 m (20 ft) İtki: 2 x 29.000 lb Azami Hız: 1,8 Mach (40.000 ft) Servis Tavanı: 55.000 ft Pozitif / Negatif G Limiti: +9g / -3,5
TUSAŞ KAAN SİSTEM ÖZELLİKLERİ | Yüksek Durumsal Farkındalık | Optimize Edilmiş Pilot İş Yükü | Muharebe Hasar Tespiti | Yeni Nesil Görev Sistemleri | Diğer Unsurlarla Müşterek Çalışılabilirlik | Düşük Görünürlük ve Kızılötesi İz
| Sensör ve Veri Füzyonu Destekli Atış Kontrol Sistemi ile Hassas Vuruş | Kısa Dönüş Süresi | Kolay Bakım | Sürdürülebilir Yaşam Döngüsü Desteği | Uygun Maliyetli Yaşam Döngüsü Desteği | Dahili Silah Yuvası | Supercruise Kabiliyeti
8) RAFALE F4 GENERATION | FRANSA
Rafale F4-1 savaş uçakları; SCORPION kaskına, Mica NG Havadan Havaya Füzesine ve 1000 kilogramlık AASM Hammer Hava-Yer Mühimmatına sahip olacak.
9) EUROFIGHTER TYPHOON ECR | AVRUPA BİRLİĞİ
İlk Eurofighter ECR kabiliyetinin 2026 yılına kadar kullanıma sunulması, ardından daha ileri geliştirme adımlarının atılması ve geleceğin savaş hava sistemi (FCAS) ekosistemlerine tam entegrasyonun sağlanması beklenmektedir.
Eurofighter ECR, tehditlerin aktif olarak karıştırılmasının yanı sıra pasif yayıcı konumu da sağlayabilecek ve elektronik saldırı (EA) ve düşman hava savunmasının bastırılması/imhası (SEAD/DEAD) için çeşitli modüler konfigürasyonlar sunacaktır.
10) F16C BLOCK 70 | ABD
TEKNİK ÖZELLİKLER En yeni F-16 konfigürasyonu olan Blok 70’ler; | Hem donanımsal hem de yazılımsal olarak F-35 ve F-22 radarları ile benzerlik taşıyan APG-83 AESA Radar, | Legion Pod ile IRST kabiliyeti, | AN/ALQ-254(V)1 “VIPERSHIELD” Elektronik Harp Paketi | Yeni Kokpit gibi oyun değiştiren diyebileceğimiz teçhizatları ile karşımıza çıkıyor.
11) F15 EX EAGLE 2 | ABD
F-15EX Advanced Eagle savaş uçağı, Boeing şirketi tarafından günümüzün muharebe sahasındaki tehdit anlayışları göz önüne alınarak üretilmiş en yeni F-15 modelidir.
12) F36 KINGSNAKE | ABD
5. nesil altı bir avcı uçağı gereksinimi henüz kesinleşmedi, ancak Hava Kuvvetleri 2023'e kadar kararını verecek.
Hava Kuvvetleri'nin yakın zamanda gizli altıncı nesil savaş uçağını sadece bir yıl içinde tasarlayıp inşa ettiğini kabul ettiği göz önüne alındığında, F-36 gibi bir uçağı oldukça hızlı bir şekilde inşa edebilir.