AKİT MENÜ

Gündem

Kaan’a bir de böyle bakın! Türk Havacılık Sanayii’sinin altın günleri

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil, Türkiye’nin savaş uçağı KAAN ile ilgili önemli konulara değindi. İşte KAAN’ın özellikleri ve F-35 ile karşılaştırılması…

2024-05-25 11:17:35
2

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil, Türkiye’nin savaş uçağı KAAN ile ilgili önemli konulara değindi. İşte KAAN’ın özellikleri ve F-35 ile karşılaştırılması…

3

Kotil, TUSAŞ’ın genç ve dinamik mühendislere sahip olduğunun üzerinde dururken aynı zamanda KAAN için şimdiye kadar yapılan harcamaya değindi.

4

"KAAN'IN TÜM ÖZELLIKLERI YERLİ OLARAK ÜRETİLDİ" Kotil, Hürkuş’un kanopisinde kullanılan contanın İsviçre’den geldiğini, toplam 15 uçak olduğunu ancak 8 uçaktan sonra göndermeyi durdurduklarını belirterek KAAN’ın tüm kanopisinin yerli olarak üretildiğini söyledi.

5

6

Kotil, esas önemli olan şeyin uzun vadeli olarak bunlara devam edilmesi olduğunu da belirtti: “Bu kadar teknolojik şeyi yapmak bizi bir yere kadar getirir ama asıl önemli olan bunu devam ettirecek genç arkadaşlar. Biz ancak bu şekilde uzun dönem varlığımızı devam ettirebiliriz. Önemli olan 100 yıl, 200 yıl”

7

KAAN YAPAY ZEKA İLE DAHA DA GÜÇLÜ OLUYOR Milli Muharip Uçak ile yüksek performanslı radar, elektronik harp, elektro-optik, haberleşme, seyrüsefer ve tanımlama kabiliyeti, Yüksek/süpersonik hızda dahili silah yuvalarından hassas ve isabetli ateşleme, Otomatik hedef tanıma ve algılama, çoklu veri füzyonu ve yapay zeka yetenekleri ile artırılmış muharebe gücü elde edilecek.

8

"KAAN, F-35'TEN DAHA İYİ" Kotil, KAAN’ın F-35’ten daha iyi bir uçak olduğunu, mühimmat olarak KAAN’ın 10 ton, rakibinin ise 6 ton taşıyabildiğini söyledi. Bunlara ek olarak F-35’in tek motorlu, KAAN’ın ise çift motorlu olması sayesinde radarlar için daha fazla enerji ortaya koyabildiğine değinen Kotil, yerli savaş uçağının sadece F-22 ile karşılaştırılabileceğini belirtti.

9

Peki KAAN ve F-35 arasındaki farkları neler ve ikisinin toplam üretim maliyeti ne kadar?

10

İŞTE KAAN VE F-35 KARŞILAŞTIRMASI

11

Mürettebat: 1 Uzunluk: 21 metre Yükseklik: 6 metre Kanat açıklığı: 14 metre

12

Mürettebat: 1 Uzunluk: 15,7 metre Yükseklik: 4,38 metre Kanat açıklığı: 10,7 metre

13

KAAN Güç kaynağı: 2 × GE F110-GE-129 turbofan İtme gücü (Artyakıcı olmadan) 2 × 17.155 lbs-force (76 kN) İtme gücü (Artyakıcı ile) 2 × 29.400 lbs-force (131 kN) Azami hız Mach 1,8 (2.210 km/sa)

14

F-35 Güç kaynağı: 1 × Pratt & Whitney F135 turbofan İtme gücü (Artyakıcı olmadan): 28.000 lbs-force (125 kN) İtme gücü (Artyakıcı ile): 43.000 lbs-force (191 kN) Azami hız Mach: 1,6+ Mach (1.932 km/sa)

15

KAAN Servis tavanı: 55.000 fit (17.000 m) G limiti: +9g / -3,5g Aviyonikler: ASELSAN AESA Radarı, SAR, IRST, EOTS, DIRCM, Kaska Monteli Nişangah Sistemi​

16

F-35 Servis tavanı: 60.000 ft (18.288 m) G limiti: 9 G Aviyonikler: Gelişmiş aviyonik sistemleri Dahili yakıt miktarı: F-35A: 18.250 lb (8.280 kg)

17

AVIYONIK ÖZELLIKLER

18

KAAN Radar: ASELSAN’ın yerli AESA Radarı BÜRFİS Elektronik Harp Sistemi: Geliştirilme sürecinde Dağıtık Diyafram Sistemi: Belirtilmedi Elektro-Optik Hedefleme Sistemi: TOYGUN (EOTS)

19

F-35 Radar: Northrop Grumman: AN/APG-81 AESA radarı Elektronik Harp Sistemi: BAE Systems AN/ASQ-239 Barracuda Dağıtık Diyafram Sistemi: Northrop Grumman/Raytheon AN/AAQ-37 DAS Elektro-Optik Hedefleme Sistemi: Lockheed Martin AN/AAQ-40 EOTS

20

KAAN Çok İşlevli Gelişmiş Veri Bağlantı Sistemi: Belirtilmedi Sentetik Açıklıklı Radar Sistemi: SAR (Sentetik Açıklıklı Radar Sistemi) Kızılötesi Arama ve Takip Sensörü: IRST (KARAT) Yönlendirilmiş Kızılötesi Karşı Tedbir Sistemi: DIRCM (Yıldırım-300) Kaska Monteli Nişangah Sistemi: Kaska Monteli Nişangah Sistemi

21

F-35 Sentetik Açıklıklı Radar Sistemi: Belirtilmedi Kızılötesi Arama ve Takip Sensörü: CNI Yönlendirilmiş Kızılötesi Karşı Tedbir Sistemi: Belirtilmedi Kaska Monteli Nişangah Sistemi: Belirtilmedi

22

KAAN GÖRÜNMEZLİK AÇISINDAN F-35'TEN DAHA BAŞARILI KAAN'în iki motorlu bir uçak olmasına rağmen arkadan çıkardığı ısının 1.500 dereceden aşağıda. F-35'te ise bu ısının 2 bin derecenin üzerinde.

23

Bu da KAAN'ın termal ısı açısından görünmezlik özelliğinde ABD yapımı F-35'ten daha başarılı olduğunu gösteriyor.

24

"KAAN’A 2 MILYAR DOLAR HARCADIK" Temel Kotil, etkinlikte yaptığı konuşmada KAAN projesini gerçekleştirmek için şimdiye kadar tesisler de dahil olmak üzere 2 milyar dolar harcadıklarını açıkladı: “Projeye epey para harcadık. KAAN’a 2 milyar dolar gitti şimdiye kadar; tesisler de var tabii.” Kotil, KAAN’ın F-35’ten daha iyi bir uçak olduğunu, mühimmat olarak KAAN’ın 10 ton, rakibinin ise 6 ton taşıyabildiğini söyledi

25

KAAN, F-35'TEN DAHA FAZLA MÜHİMMAT TAŞIYABİLİYOR Kotil, KAAN’ın F-35’ten daha iyi bir uçak olduğunu, mühimmat olarak KAAN’ın 10 ton, rakibinin ise 6 ton taşıyabildiğini söyledi

26

KAAN F-35'DEN DAHA İYİ, F-22 İLE YARIŞABİLİR Bunlara ek olarak F-35’in tek motorlu, KAAN’ın ise çift motorlu olması sayesinde radarlar için daha fazla enerji ortaya koyabildiğine değinen Kotil, yerli savaş uçağının sadece F-22 ile karşılaştırılabileceğini belirtti. ABD’li savunma sanayii şirketi Lockheed Martin ürettiği F-35’in maliyeti ise yaklaşık 130 milyon dolar civarında.

27

KAAN'IN İKİNCİ ÜÇUŞUNDAN GÖRÜNTÜLER

28

29

30

31

32

33

34

35