AKİT MENÜ

Teknoloji-Bilişim

GÖKBEY Helikopteri için ASELSAN’a sipariş: Devreye sokuldu ve 48 milyon dolarlık dev sipariş…

ASELSAN, TUSAŞ’tan Özgün Helikopter Projesi kapsamında 48 milyon 760 bin dolar tutarında bir sipariş aldı.

2024-06-13 14:49:25
2

ASELSAN, TUSAŞ’tan Özgün Helikopter Projesi kapsamında 48 milyon 760 bin dolar tutarında bir sipariş aldı.

3

ASELSAN, TUSAŞ’tan GÖKBEY Helikopteri için aviyonik ekipman tedariğine yönelik bir sipariş aldı. Kamuoyu Aydınlatma Platformu’nda (KAP) detayları aktarılan bilgilere göre ASELSAN, TUSAŞ’tan Özgün Helikopter Projesi kapsamında 48 milyon 760 bin dolar tutarında bir sipariş aldı. Konu ile ilgili KAP resmi internet sitesi üzerinden yapılan açıklamada aşağıdaki açıklamaya yer verildi.

4

“ASELSAN, TUSAŞ-Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.’den Özgün Helikopter Projesi kapsamında aviyonik ekipman tedariğine yönelik toplam bedeli 48.760.000,- ABD Doları tutarında bir sipariş almıştır.”

5

Aviyonik yazılım geliştirme konusu ilk olarak Savunma Sanayii Başkanlığının önderliğinde 2004 yılında başlatılan ARGE2004 projesiyle birlikte havacılık alanında milli donanım üzerinde çalışan 0 milli yazılım geliştirilmesi ile başlamıştır. Daha sonra pilot için kritik uçuş ekranlarını da bünyesinde bulunduran görev bilgisayarı faaliyete alınmıştır. Bu bilgisayarlar, ilk olarak ATAK Helikopteri ihalesiyle birlikte kurgulanmıştır. Ayrıca donanımı ve yazılımıyla tamamen milli olarak geliştirilmiştir.

6

Günümüzde kullanılan modern hava araçlarında herhangi bir cihazın (haberleşme sistemleri,silah, v.b.) entegrasyonunu sağlamak için tüm sistemleri kontrol eden görev bilgisayarı tasarımına hakim olunması gerekir. Aviyonik ve askeri sistemler, ülkeler arası kontrollere tabii olduğu için çeşitli sıkıntılar yaşanabilmekte ve dışa bağımlılık oranı artabilmektedir. Bu noktada aviyonik sistemlerin yerliliği dışa bağımlılığı kırmak adına oldukça büyük önem arz etmektedir.

7

Aselsan tarafından, T-129 ATAK Helikopteri başta olmak üzere, T-38 Eğitim uçağı, ANKA İnsansız Hava Aracı, HÜRKUŞ-B Eğitim Uçağı, F-16 Özgür Savaş Uçağı, T-70 Genel Maksat Helikopteri ve Gökbey Helikopterleri tamamen milli bir görev bilgisayarı ve milli aviyonik sistemlerle geliştirilmiştir.

8

Güncel hayatta kullanılan yazılım sistemlerinde belirli hatalar (bug) mevcut olabilmektedir. Yazılım hatalarının iyileştirilmesi sebebiyle cihazlara güncelleme gelmektedir. Fakat aviyonik alanında oluşabilecek hataların yazılım güncellemesi ile giderilmesi söz konusu değildir. Bir yazılımı hava aracına yükleyebilmek için oluşturulan obje kodunun (Executable binary) her bir bit’inin hangi amaçla orada olduğunun ve amaca uygun olarak doğru çalıştığının belirlenmiş testler ile doğrulanması gerekir. Doğrulama sonucunun sertifikasyon otoritesine kanıtlamanması gerekmektedir. Sertifikasyona sahip olmayan küçük bir unsur bile yazılım içerisinde yer alamaz. Bu noktada RTCA/DO-178C standardının rehber dokümanına uyulması gerekmektedir.

9

SAE ARP 4754A ve ARP 4761 aviyonik sistem ve emniyet süreçleri ile birlikte işletilen RTCA/DO-178C süreci oldukça önemlidir. Bu nedenle ASELSAN iç süreçleri, aviyonik alanında yazılım geliştirildiğinde, projede DO-178C ve/veya sertifikasyon isteri olmasa da, DO-178C’ye uygun olarak geliştirilmektedir ve sertifikasyon süreci, iç denetimlerle otorite yerine yürütülmektedir.