Ekonomi
Trafik sigortasında zam devam ediyor
Trafik sigortasındaki yüksek fiyat tarifesi devam ediyor. 2014 yılı Mart ayında ortalama 309 lira olan prim, 2016’da 655 lira seviyelerine kadar çıktı. OYDER Genel Sekreteri Özgür Tezel, “Fiyatlar artmaya devam edebilir” dedi.
Trafik sigortasında dalgalanan fiyatlar vatandaşın aklını bir hayli karıştırdı. Son birkaç dönemde gerçekleşen trafik sigortası poliçelerindeki bedeni zararları ödeme maddesi, sigorta şirketlerinin yüksek fiyat skalasına geçmesine neden oldu. Örnek vermek gerekirse, 2015 Mart ayında ortalama 300 lira ödenen trafik sigortasında ölümlü kazalarda sigorta şirketinin ödediği tutar, 300 bin liralara kadar çıkıyor. Bu nedenle şirketler trafik sigortası yapmıyoruz demek yerine 14 bin liralara kadar çıkan poliçe fiyatlarını vatandaşa sunuyor. Türkiye Sigortalar Birliği’ne göre Ekim 2015 itibariyle Türkiye’de 19.7 milyon aracın sadece 16 milyonun trafik sigortası bulunuyor.
2014’TE 309 LİRA İDİ
Trafik sigortasının ortalama prim sayısı 2014 Ocak’ta 309 lira, Şubat’ta 289 lira, Mart’ta 286 lira olarak gerçekleşti. 2016’da ise Ocak ayında ortalama prim 590 lira iken Şubat’ta 612 lira ve Mart’ta 655 lira olarak gerçekleşti. 2016 Ocak’ta Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, 10 milyon 656 bin 778 aracın sadece yüzde 8.99’luk kısmı trafik sigortası yaptırmazken, özel amaçlı araçların yüzde 37.03’ü zorunlu trafik sigortası yaptırmadı. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Genel Sekreteri Özgür Tezer, son zamanlarda artan trafik sigortası fiyatlarıyla ilgili şöyle konuştu: “Maddi zararlar karşı taraftaki araca verilen hasarı ve araçta meydana gelen değer kaybını karşılıyor. Sağlık giderleri ise mevcut durumda SGK tarafından karşılanıyor. Ancak sigorta şirketleri masrafları karşılamak için sattıkları her poliçenin yüzde 10’unu SGK’ye ödemek zorunda.”
23 MİLYON LİRA TAZMİNAT
Hatalı sürücünün kazada karşısındaki araçta bulunan yolculara veya yayalara zarar vermesi halinde işlerin değiştiğini aktaran Tezel, sigorta poliçesinin sakat kalan kişilere ve yaşamını yitiren kişilerin yakınlarına kaza başına 23 milyon liraya kadar tazminat ödediklerini belirtti. Tezel, “Trafik sigortası ortalama primi geçen sene Türkiye’de ortalama 105 euro iken Avrupa’da 230 euroydu. Türkiye’de her yüz araçtan dokuzu kaza yapıp karşısındakine zarar verirken Avrupa’da bu oran yüzde 6 idi. Sigorta şirketleri uzun zamandır burada oluşan zararlarını kasko ve diğer branşlardaki gelirleriyle kapamaya çalışıyorlardı. Ancak sigorta sektörünün sermaye getirisi 2015 üçüncü çeyrek sonunda yüzde 1,5 oldu” diye konuştu.
FİYATLAR ARTACAK
Sermaye getirisindeki bu oranın sigortadaki fiyatların artmasına neden olduğunu söyleyen Tezer şöyle konuştu: “Kısaca, bugüne kadar fiyatı baskı altında tutan sigorta şirketleri fiyatlar bir dengeye oturana kadar artış yapmaya devam edecek gibi görünüyor. Artan fiyatlar araç sahiplerinin canını yakmakla beraber, trafikte karşı karşıya oldukları riskleri bertaraf ederek oluşabilecek anlaşmazlıkları sessiz sedasız çözecek.”
ÇÖZÜM NE OLMADI?
Özgür Tezer, trafik sigortası karmaşasına şu önerileri getirdi: “Öncelikle zorunlu trafik sigortasının önemi iyi anlatılmalı. Karayolu Trafik Kanununda bazı değişiklik yapılarak uygulamanın netleştirilmesi önemli. Zira poliçe kuralları ile yargı arasında yorum farkları oluyor. Bu da olası hasarların hesaplanmasını zorlaştırıyor. Kaza yapan sürücülerin poliçe fiyatları yapmayanlara nazaran daha yüksek olmalı.”