Eğitim
Seçmeli din dersini istemeyen dilekçe versin
Almanya modelinden örnek veren duayen Eğitimci ve Yazarımız Ali Erkan Kavaklı, “Seçmeli Kur’an, Siyer ve Temel Dini Bilgiler dersini seçmek isteyen değil, istemeyen dilekçe vermeli. Bu dersleri seçmeyenler alternatif olarak ahlak dersini seçmeli. Çünkü toplumu bir arada tutan, farklı düşünce ve inançta insanları bir arada yaşatan unsur ortak değer ve ahlak yargılarıdır” dedi.
Sınavlarda soru çıkmalı
Seçmeli ders maratonunun son virajında dini derslerin tercihiyle ilgili kritik açıklamalarda bulunan Kavaklı, üniversite sınavlarında soru çıkmayan derslere öğrencilerin rağbet etmediğine vurgu yapıyor. Üniversiteye yerleştirme sınavları olan TYT ve AYT’de 3 seçmeli din dersinden sorular çıkması gerektiği belirten Kavaklı ayrıca Almanya modelinde olduğu gibi, bu dersleri tercih edenlerin değil, istemeyenlerin dilekçe vermesi gerektiğini ifade etti. Sınavın motive gücüne vurgu yapan Kavaklı, şunları dile getirdi: “Maneviyatsız eğitim olmaz. Ruhsal zekâyı geliştirecek ve çocuklarımıza ahlaki, insani, milli ve manevi değerler kazandıracak olan bu dersler özellikle lisede TYT ve AYT’nin kurbanı oluyor. Lise öğrencisi bütün gücüyle üniversite sınavlarına odaklanıyor, liseliler için üniversite kazanmak var olmak veya olmamak meselesi hâline gelmiş. Üniversite kazanma ümidi olan gençler, seçmeli dersleri lüzumsuz hatta engel olarak görüyorlar. Üniversite ümidi olmayanlar ise bütün dersleri gereksiz kabul ediyor.
Öğrenci ilgilenmiyor
Öğrenciler için kendilerine üniversite kazandıracak dersler önemli, öteki dersler ayak bağı. Beyin gelişimi için gerçekler böyle değil. Beyin bilgi ile beslenir. Her türlü bilgi beyin gelişimine hizmet eder, ne kadar çok ve çeşitli bilgi öğrenilirse beyindeki sinaptik ağlar o kadar çok çeşitlenir ve beyin gelişir; yani zekâ gelişimi artar. Son sınıf öğrencileri, üniversite sınavlarında soru çıkmayan dersleri dinlemiyorlar, bu derslerin öğretmenlerine, ‘bizi bırakın ders çalışalım, test çözelim’ diyerek ders anlattırmıyorlar. Üniversiteye hazırlanmak ve üniversiteye girebilmek liselilerden beklenen en önemli değer. Üniversite kazanamayan genci çevresi değersiz görüyor, öğrenci kendisini değersiz hissediyor. Dolayısıyla üniversite sınavlarında soru çıkmayacak dersler önemsiz kabul ediliyor.”
Alternatifi ‘Ahlak Dersi’
Almanya modeli
Almanya modelini de örnek gösteren Ali Arkan Kavaklı, sistemi şöyle anlattı: “Almanya’da kaldığım yıllarda gördüm, Religion, yani din dersi karnede birinci ders. Bu dersi çocuğuna aldırmak istemeyen veli dilekçe verir. Religion dersini seçmeyen etik dersine gönderilir. Bu derste dinler, kültür, ahlak, insana kişilik ve kimlik kazandıran, toplumu bir arada tutan temel değerler öğretilir. Çünkü gençlere kimlik, karakter, ahlak ve temel değerler kazandıracak din ile ahlak dersleri Türkçe ve Matematik kadar hatta onlardan daha önemli. Öğrenci Matematik ve Türkçe bilgisini sonradan da tamamlayabilir ama kimlik, kişilik ve ahlaki değerleri sonradan kazanmak hiç de kolay değil.”
Değerler eğitimi şart
Kavaklı, sözlerini şöyle tamamladı: “Toplumu bir arada tutan, farklı düşünce ve inançta insanları bir arada yaşatan ortak değer yargılarıdır. Vatanseverlik, insana değer verme, milli ve manevi değerlere bağlılık, çevreyi temiz tutma, hayvanları sevme ve koruma, farklı düşüncelere saygı ve tolerans, yardımlaşma ve dayanışma duyguları ahlak bu derslerde yavrularımıza öğretilmeli ve milleti millet yapan ve bir arada tutan değer yargıları yavrularımıza benimsetilmeli. LGS, TYT ve AYT’de seçmeli derslerden soru sorulması bu derslerin önemsenmesi ve seçilmesi kadar toplumda barış, huzur ve hoşgörünün sağlanmasına hizmet edecektir.”