Aktüel
Vatandaşın devlet karşısındaki zayıf durumu güçlenecek
Devlet ile millet arasında köprü olması amacıyla kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu iki gün sonra şikayet başvurularını kabul etmeye başlayacak. Bu önemli görevi üstlenen yapının başındaki isim Kamu Denetçiliği Kurumu Başdenetçisi Nihat Ömeroğlu, Akit’i ziya
İSTİHBARAT SERVİSİ
Devlet ile millet arasında köprü olması amacıyla kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu iki gün sonra şikayet başvurularını kabul etmeye başlayacak. Bu önemli görevi üstlenen yapının başındaki isim Kamu Denetçiliği Kurumu Başdenetçisi Nihat Ömeroğlu ile Kamu Denetçisi Serpil Çakın gazetemiz Akit’i ziyaret etti. Genel Yayın Koordinatörümüz Hasan Karakaya ile görüşen Ömeroğlu ile Çakın, sistemin nasıl işleyeceği hakkında bilgi verdi.
AKİT’E ÖZEL TEŞEKKÜR
Nihat Ömeroğlu; Kamu Denetçiliği Kurumu yasasının çıkarılması ve kendisinin başdenetçi olarak Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilmesi sürecinde yaptığı olumlu yayınlardan dolayı Akit’e özellikle teşekkür etti. Ziyaretten duyduğu memnuniyeti dile getiren Genel Yayın Koordinatörümüz Hasan Karakaya ise, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun devlet ile millet arasında köprü olma vazifesi göreceğini söyledi. Kurumun; vatandaşların yaşadığı sıkıntıları ve uğradığı haksızlıkları giderme konusunda önemli bir görev üstleneceğini belirten Karakaya, Başdenetçi Nihat Ömeroğlu ve çalışma arkadaşlarına başarılar diledi.
BU CUMA BAŞVURU ALMAYA BAŞLAYACAK
15 Şubat 2013 tarihinde Kamu Denetçiliği Uzman alımlarının tamamlandığını hatırlatan Ömeroğlu; Kurumun 29 Mart 2013 tarihinden (Cuma günü) itibaren şikayet başvurularını kabul etmeye başlayacağını söyledi. Hangi alanlarda şikayetin yoğunlaşacağını öngörebilmenin şimdilik mümkün olmadığını belirten Nihat Ömeroğlu, vatandaşların daha çok şikayetlerinin olduğu hassas birçok alanın olduğunu kaydetti.
ÖMEROĞLU: İLLERDE BÜROLAR AÇACAĞIZ
Vatandaşların en seri ve en ucuz şekilde hiçbir engelle karşılaşmadan bizzat gelerek, elektronik ortamda, illerde valilere, ilçelerde kaymakamlıklara müracaat ederek kendilerine verebilecekleri formları kuruma ulaştırabileceklerini anlatan Ömeroğlu, yargı denetiminden farklı olarak hiçbir masraf alınmadan seri bir şekilde, halkın kendini anlatabileceği şekilde Kamu Denetçiliği Kurumu’na müracaat etme imkanı sağlandığını kaydetti. İki gün sonra şikayetleri almaya başlayacak kurumun ihtiyaç halinde illerde de Kamu Denetçiliği Büroları açabileceği kanunda düzenlendiğine dikkat çeken Ömeroğlu, bu büroların açılmasıyla birlikte vatandaşların kurumla irtibat kurmasının daha da kolay ve aktif hale geleceğini kaydetti. OSMANLI’DA YÜZYILLARCA İŞLEYEN BİR SİSTEM Günümüz versiyonuyla “ombudsmanlık” olarak ifade edilen kamu denetçiliği sisteminin Osmanlı idare sisteminde de yüzyıllarca varlık gösterdiğini anlatan Kamu Denetçiliği Kurumu Başdenetçisi Nihat Ömeroğlu, “İdarenin işleyişi ile ilgili şikayet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla yükümlüyüz” dedi. Herkesin kuruma başvurabileceğini anlatan Nihat Ömeroğlu, bu işin şikayet etmeye ve başvurmaya tabii olduğunu anlattı.
4 ALANDA ŞİKÂYET KABUL EDİLMEYECEK
Bireyin devletten olan şikayetlerini de inceleyeceklerini belirten Nihat Ömeroğlu, şu dört konunun kendi görev kapsamının dışında olacağını kaydetti: “Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler ile resen imzaladığı kararlar ve emirler, Yasama yetkisinin kullanılmasına ilişkin işlemler, Yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararlar, Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî nitelikteki faaliyetleri kurumun görev alanı dışındadır.” İŞİNİ KÖTÜ YAPAN AFİŞE OLACAK
Kamu Denetçiliği Kurumu’nun yaptığı işleri her yıl raporlayacaklarını belirten Ömeroğlu, gerektiğinde başdenetçinin talimatıyla da raporlar hazırlanabileceğini ifade etti. Yapacakları işin en önemli taraflarından birinin de vatandaşın devlet karşısındaki zayıf durumunu güçlendirmek olacağını belirten Ömeroğlu, şunları kaydetti: “Kamu personeli de, yapacağımız işler sayesinde hem yanlışını görüp kendine çekidüzen verecek hem de doğru yaptıysa özgüven kazanmış olacak. Basın ve kamuoyu bu konuya sahip çıkarsa başarılı işler yapmış olacağız. Bu işi Meclis adına yapıyoruz. Bürokrasi de yanlışın afişe edilmesinden çekinerek adil davranmak durumunda kalacak. Oturmuş kemikleşmiş yapıyı belki kısa sürede değiştirmek zor olacak ama görev alanımızla ilgili konularda Türkiye’yi Avrupa Birliği’nin standartlarına çıkarırsak kendimizi başarılı saymış olacağız. Çünkü kamu denetçiliği, şu anda 140 küsur ülkede var.” Hazırlayacakları raporları Birleşmiş Milletler gibi uluslararası kurumlara sunacaklarını da anlatan Başdenetçi Nihat Ömeroğlu, kurumu 2 yılda getirmeyi arzuladıkları yere taşımak için, uzman ve denetçilerinin de dünyaya açılmasını sağlayacaklarını vurguladı. HANGİ DURUMLARDA BAŞVURULACAK
¥ Takdir yetkisinin lehte kullanılmaması veya eşit olarak kullanılmaması durumlarında;
¥ Yasal mevzuata uygun tesis edilecek bazı idari işlemlerden sonra vatandaş lehine bir durum oluşması söz konusu iken bu idari işlemin varlığı göz ardı edilip mevcut durum gerekçe gösterilerek vatandaşların taleplerinin reddedildiği durumlarda;
¥ Kanuna uygun olarak tesis edilebilecek iki ayrı seçenek olduğu durumlarda takdir yetkisinin çoğunluğun menfaatine olmayıp belli bir azınlığın menfaatine olan seçenekten yana kullanılması durumlarında;
¥ İşlem tesisinin geciktirilerek haktan yoksun bırakma durumunda..