Gündem
Deprem sonrası trafikte otomatik araçlar neden arıza yaptı? Uzmanlar teknik nedeni açıkladı!
İstanbul'da deprem sonrası oluşan yoğun trafikte, otomatik şanzımanlı birçok aracın arıza yapması dikkat çekti. Uzmanlara göre bu durumun nedeni, dur-kalk trafiğin şanzıman üzerindeki ısınma ve basınç yükünü artırması. Uzun süreli düşük hızda ve sık dur-kalk yapılan sürüşlerde otomatik vites sistemleri, özellikle bakımı ihmal edilmiş araçlarda daha çabuk arıza verebiliyor.
This browser does not support the video element.
Dün İstanbul’da meydana gelen 6.2 büyüklüğündeki deprem, şehir genelinde hayatı olumsuz etkiledi. Trafik yoğunluğu bazı bölgelerde yüzde 76’yı aşarken, vatandaşların ulaşımı neredeyse durma noktasına geldi.
Sosyal medyada paylaşılan bazı görüntülerde, otomatik vitesli birçok aracın trafikte arıza yaptığı görüldü. Zaten sıkışık olan trafiği daha da zora sokan bu durum, büyük merak uyandırdı.
Peki bu arızaların sebebi neydi? Otomatik şanzımanlı araçlar gerçekten daha mı hassas? Bu olay teknik açıdan nasıl açıklanabilir?
Otomatik şanzımanlar neden daha duyarlı olabilir?
Videolarda özellikle otomatik vitesli araçların öne çıkmasının nedeni, bu sistemlerin manuel viteslere göre bazı durumlarda daha hassas çalışmasıyla ilgili. Özellikle şehir içi trafiğinde sık sık dur-kalk yapılması, otomatik şanzımanların zorlanmasına yol açabiliyor.
Bu tür sistemlerde hidrolik mekanizmalar yer alıyor ve şanzımanın sağlıklı çalışabilmesi için şanzıman yağı devreye giriyor. Ancak sürekli dur-kalk, hava akışının azalması ve sık vites geçişleri, şanzıman yağının aşırı ısınmasına neden olabiliyor. Bu durumda yağ incelerek koruyuculuğunu kaybediyor.
Yeni nesil otomatik şanzımanlı araçlarda birçok elektronik bileşen bulunuyor. Yağ sıcaklığının artması bazı durumlarda aracın kontrol ünitesini devreye sokarak kendini koruma moduna almasına neden olabiliyor. Bu, ciddi bir arıza olmamakla birlikte, araç sürücüsünün uyarı ışığını görüp aracı kenara çekmesine yol açabiliyor.
Sonuç olarak bu durum, otomatik vitesli araçların dayanıksız olmasından ziyade, olağanüstü trafik koşullarında sistemin kendi kendini korumaya almasıyla ilgili bir durum olarak değerlendirilebilir.