Teknoloji
Yapay zeka öğrencilerle öğretmenlerin arasını açtı! Öğretmenler artık daha şüpheci...
ABD’de öğrencinin ödevini ChatGPT'ye hazırlattığının ortaya çıkması ve ardından öğrencinin bu konuda yazdığı özür metnini de yapay zeka aracılığıyla hazırladığının tespit edilmesi, eğitimde yapay zekanın zararlarıyla ilgili endişeleri yeniden gündeme getirdi.
St. Peter’s Üniversitesi İngilizce Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Stephen Cicirelli, 15 Mayıs’ta sosyal medya platformu X hesabından yaptığı paylaşımda, ödevini yapay zekayla yazdığını tespit ettiği öğrencisinin gönderdiği özür e-postasının da ChatGPT tarafından hazırlandığını açıkladı.
"Artık bu işin ötesine geçtik" yorumuyla durumu özetleyen Cicirelli, eğitimde yapay zekanın geldiği noktayı gözler önüne serdi. Viral olan paylaşımı, etik, özgünlük ve dijital araçların sınırları gibi pek çok konuyu yeniden tartışmaya açtı.
Cicirelli, paylaşımında şunları kaydetti: "Bir öğrenciyi, yapay zeka ile yazılmış bir araştırma ödevi teslim ettiği için dersten bıraktım. Ardından bana yine yapay zeka tarafından yazıldığı açıkça belli olan bir özür e-postası gönderdi. Artık aynanın öteki tarafındayız."
Yaklaşık 15 milyon etkileşim alan paylaşımı sonrasında Cicirelli'ye destek mesajlarının yanı sıra eğitim sisteminin geldiği noktaya dair eleştiriler de yöneltildi. Olay, yalnızca bir bireysel ihlal değil eğitimde yapay zeka kullanımının sınırları, özgünlük krizi ve akademik etik konularını da tartışmaya açtı.
Öğrencilerin yapay zekayı sadece bilgi kaynağı olarak değil aynı zamanda "kişisel temsilci" gibi kullanmaya başlaması, öğretmenlerle öğrenciler arasındaki güven ilişkisini zedeliyor.
Cicirelli, asıl rahatsızlığının öğrencinin yapay zeka ile özür mektubu yazması olduğunu belirterek, "Bu, beni gerçekten çok rahatsız etti. Sanırım bu yüzden o paylaşımı yaptım. Doğrudan bana gelip özür dilemedi. Ben edebiyat öğretiyorum, beşeri bilimler denen şeyi öğretiyorum ve bu alanlarda yapay zeka kullanımının çok faydasının olmadığını düşünüyorum" dedi.
Cicirelli, bir profesörün asistanının bir lisans öğrencisinin sınavına girmesinin "kopya çekmek" olacağına dikkati çekerek, yapay zekanın da "doğru kullanımının" öğretilmesinin yine kopya çekmekle eş değer olacağını savundu.
ABD’du bu konuda hazırlanan bir raporda, 6. ve 12. sınıflarda görev yapan 460 devlet okulu öğretmeniyle yapılan ankette öğretmenlerin yalnızca yüzde 25'inin öğrencilerin ödevlerinin yapay zeka ile mi yoksa kendileri tarafından mı hazırlandığını ayırt etme konusunda kendilerini etkili bulduğu belirtildi.
Aynı raporda öğretmenlerin yüzde 52'sinin, öğrencilerinin çalışmalarının kendilerine ait olup olmadığından artık daha fazla şüphe duydukları bildirildi. Cicirelli, bu konuyla ilgili, "Bu, beni daha şüpheci bir hale getirdi" dedi.