Ekonomi
500 TL’lik Lahmacun’un bedeli: Tatil alanları neden boş kaldı?
Son dönemde Turizm sektörü adeta kan ağlıyor. Bir dönem 500 tl’ye satılan lahmacunlar fırından çıkmıyor. Paralı şezlonglar boş. Ege ve Akdeniz kıyıları’nda oteller ve işletmeler ne yapacaklarını kara kara düşünüyor.
Türkiye’de tatil turizmi adeta can çekişiyor. Son günlerde sosyal medyada bir zamanların ‘’tıklım tıklım’’ dolu olan tatil yörelerinin sinek avlayan videoları dönüyor.
Temmuz ayı itibariyle turizm sektörü bu yıl beklenen hareketliliği yakalayamadı. Yunan Adaları'ndaki restoranların menüleriyle sıkça kıyaslanan Türkiye'nin tatil beldelerindeki restoranlar, müşteri kaybı yaşarken masalar da boş kaldı.
Bu duruma karşı, Çeşme ve Bodrum gibi popüler tatil beldelerinde bazı restoranlar adisyon ve servis ücretlerini kaldırırken, bazıları yüzde 10-20 oranında indirimler yapma sırasına girdi.
BU DURUM NEDEN GERÇEKLEŞTİ
Önceki yıllarda Türkiye dünyada Ege ve Akdeniz kıyıları ile dikkat çekiyordu. Almanya, Rusya gibi bir çok ülkeden binlerce turist daha Haziran ayında bölgeye geliyordu. Ancak İşletmelerin ‘’daha fazla kazanmak’’ uğruna gerçekleştirdiği enflasyondan bile büyük zamlar ilk olarak yerli vatandaşları, ardından ise yabancı turistleri bölgeden uzaklaştırdı.
Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl geçtiğimiz hafta basın kuruluşlarına verdiği röportaj da bu durumu şöyle ifade ediyor;
"Çeşme ya da Bodrum'un en lüks restoranında örneğin lahmacunu 800'e satılıyor. Bunu gören X restoran da 'madem orada lahmacun 800'e satılıyor' diyerek 600 TL fiyat yazıyor. Bunu gören müşteri de tepki koyuyor. Adam haklı, enayi değil. O parayı sana neden versin? Diğer yer bir marka oluşturmuş. Hizmeti farklı, alıcısı farklı. Sen daha marka olmadan böyle fiyat yazarsan tepki görürsün" diyor.
İLK OLARAK GURBETÇİLER GİTTİ
3 yıl önce başlayan astronomik fiyatlara tepki ilk olarak gurbetçi Türklerden geldi. Gurbetçiler, Ege ve Akdeniz’i ilk olarak terk eden Avrupa’da özellikle İspanya ve İtalya’ya kayan ilk kitle oldu. O dönem uzmanlar işletmeleri uyardı ancak dinleyen olmadı. Gurbetçilerin ardından yerli turistler ardından ise yabancı turistler bölgeyi terk etti.
BUNDAN SONRA NE OLACAK?
Uzmanlara göre bundan sonrası bölgedeki işletmelere ve turizm ajandalarına bağlı. Turistlere yeninden güven sağlamak oldukça zor. Ancak yapılacak kampanyalar ve daha ucuz hizmet ile turizm yeniden canlanabilir. Ancak yerli turist için Yunan adalarının ‘’kapıda vize’’ uygulaması ve daha ucuz olması gelecek yıllarda Ege ve Akdeniz bölgesinin yerli turist açısından pek umut sağlamadığını gösteriyor.
Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy ise "İlk rakamlara baktığımız zaman 60 milyon ziyaretçi ve 60 milyar dolar hedefimize sadığız.’’ İfadeleri kullandı.