Otomotiv
Ali Haydar Bozkurt: Yıl sonunda pazar 1.3 milyon adete ulaşabilir! Toyota Türkiye 7 ayda 50 bin satışı geçti hedef 85 bin
Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ CEO’su Ali Haydar Bozkurt, 2025’in ilk 7 ayında otomotiv pazarının beklenenin üzerinde bir performans sergileyerek yıl sonunda 1 milyon 250 bin ve 1 milyon 300 bin adet arasında satışa ulaşabileceğini söyledi. ÖTV değişikliklerinin ardından müşterilerin avantajlı modelleri tercih etmeye yöneldiğini belirten Bozkurt, “Kalan 5 ayda, düşük ÖTV’ye sahip araçların daha fazla tercih edilmesi bekleniyor” dedi. Toyota Türkiye olarak bu yıl, geçtiğimiz yıl 61 bin adetle kapattıkları satış rakamını 85 bin adede çıkaracaklarını açıklayan Bozkurt, yılın ilk 7 ayında yüzde 54 oranında bir artışla 50 bin adeti geçtiklerini vurguladı.
Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, Türkiye otomotiv pazarı ve Toyota Türkiye’nin 2025’in 7 ayındaki sonuçlarını değerlendirerek, pazarın ve markanın geleceğine ilişkin hedeflerini paylaştı. 2025’in 7 ayında beklenenin üzerinde bir pazar adedi elde edildiğine ve geçen yılın üzerinde bir tempo ortaya çıktığına işaret eden Bozkurt, bu hızla devam edilirse pazarın 1 milyon 250 bin ve 1 milyon 300 bin arasında bir adede doğru gittiğini söyledi.
Yerli Üretim Avantajı
Bozkurt, geçen ay gerçekleşen ÖTV değişikliğinin ardından herkesin “pazar buna nasıl tepki verecek?” diye beklediğini ifade ederek, şunları kaydetti:
“Şu ana kadar gözlemlediğimiz kadarıyla, olumsuz bir tepki yok. Bu hızla giderse ağustosun da 100 bin üzerinde çıkması şaşırtıcı olmayacaktır. Yeni ÖTV düzenlemesinin ardından aslında müşterinin tercihleri değişecek. Bugüne kadar ağırlıklı satılan modeller, ithaller ve lüks segment modelleri en üst ÖTV dilimine sıkışmıştı. Şimdi, yüzde 70-100 bandında ÖTV dilimleri getirilmesiyle Türkiye’de üretilen modellerde yüzde 70’ten başlayan bir avantaj oluştu. İthaller ise ağırlıklı olarak yüzde 80 ve yüzde 90 ÖTV bareminde yer almaya başladı. Lüks diye tanımlanan modeller ise yüzde 100 ÖTV dilimine girdi. Herkes bu yeni fotoğrafı analiz etti ve müşterilerin kendileri için avantajlı olan modellere yöneldiğini gözlemliyoruz. Kalan 5 ayda daha düşük ÖTV’si olan modellerin tercih edilme olasılığı daha yüksek. Bununla birlikte elektrikli araçların ÖTV’sinde de artış yapıldı ve yüzde 10’luk en düşük ÖTV baremi, yüzde 25’e çıkarıldı. Yine konvansiyonel motora sahip modellerle belli bir makas var. Diğer yandan CDV diye tanımlanan çok amaçlı kullanıma sahip ticari araçlarda yüzde 15’lik ÖTV avantajı devam ediyor. Bu noktada CDV’lere belli oranda bir kayma olup olmayacağını da önümüzdeki 1-2 ay içerisinde gözlemleyebileceğimizi düşünüyorum.”
Yenileme Süresi Kısaldı
Türkiye’de son iki yıldır ve bu yılın 7 ayındaki rekor adetleri birkaç temel sebebe bağlayabildiklerini kaydeden Bozkurt, artan nüfusun bunda etkisiyle beraber, bu artan nüfus içerisinde otomobil alma yaşına gelen profillerin potansiyel müşteri olarak pazara gelmeye devam ettiğini aktardı.
Bozkurt, “Artışın bir diğer sebebi, Türkiye olarak 1000 kişiye düşen araç sayımız hala çok düşük seviyelerde olması. Başka bir faktör ise mobilite ihtiyacının artması. Kişisel mobiliteye çok önem veriyoruz ve hem iş hem de özel kullanım amaçlı olarak mobilite olmazsa olmaz haline geldi. Bir diğer sebep olarak da yaşlı araç parkını söyleyebiliriz. Bu oran, araç değiştirme ihtiyacını tetikliyor. Satın alımların önemli bir oranını, zaten aracı olup değiştirenler oluşturuyor. Aradaki farkı karşılayabildiği anda aracını yeniliyorlar. Bir diğer faktör olarak Türkiye’de otomobil yenileme aralığının düştüğünü gösterebiliriz. Geçmişte bu oran 5.5-6 yıl seviyelerindeydi ve bu oran biraz daha düşmüş durumda” diye konuştu.
Satışlar yüzde 54 arttı
Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ CEO’su Bozkurt, markanın bu yılı 85 bin ve üzeri adetlik rekor satışla tamamlayacağını vurgulayarak, binek araçlarıyla elde ettikleri yüksek satış performansı ve hafif ticari araç ailesinde sundukları yeniliklerle birlikte Toyota Türkiye olarak yeni bir rekora doğru ilerlediklerini belirtti.
Bozkurt, “Geçtiğimiz yılı 61 bin adetle kapatmıştık ve bu yılı 85 bin adetle tamamlayacağız. 17-20 bin adet üzerinde olabilecek potansiyelimiz varken bazı modellerde istediğimiz adetleri alamadığımız için yılı 85 bin adetlerde kapatacağız. Yıl sonuna kadar daha fazla alokasyon alabilirsek, bu 85 binlik rekor satış rakamını daha yukarıya da taşıyabiliriz. Toyota Türkiye olarak bizim meselemiz aslında satmak değil, araç bulmak. Bildiğiniz gibi Toyota dünyanın en çok satan markası. Her ülkeden yüksek araç talebi devam ediyor. Dolayısıyla her modelden istediğimiz adetleri alamayabiliyoruz” diye konuştu.
Toyota olarak yılın 7 ayında satışlarını yüzde 54 artırdıklarını ve 7 ayda 50 bini geçtiklerini anlatan Bozkurt, bazı modellerde istedikleri adetleri alamamalarına rağmen binek ve ticari araçlar toplamında satışları önemli oranda artırmayı başardıklarını bildirdi.
Yüksek Performans
Bozkurt, toplamda 50 bin 638’lik satışın 42 bin 155’inin binek, 8 bin 483’ünün ticari araçlardan geldiğini aktararak, şöyle devam etti: “Bu yılki artışta en büyük paylardan biri ticari araçlardan geliyor. Bilindiği gibi geçtiğimiz aylarda yeni ticari araçlarımızın lansmanını yaptık ve yeni ek modellerle birlikte ürün gamının tamamını yeniledik. Bu sayede ticari araç segmentinin neredeyse tamamına hitap edecek bir model yelpazemiz var. Yılın 7 ayındaki yüksek performansımızla birlikte binek araçlarda ikinci sırada yer aldık. Binek ve ticari araçlarda ise beşinci sırada ve ticari araçlarda da yedinci sırada bulunuyoruz.”
Hilux 4x2’de fiyat avantajı
Ali Haydar Bozkurt, yeni ÖTV düzenlemesiyle birlikte 4x4 pick-up segmentinin en fazla etkilenen alan olduğunu belirtti. Geçen yıl toplam 16 bin 800 pick-up satıldığını, bunların yüzde 83’ünün 4x4 model olduğunu ifade etti. Bu araçların çoğunun iş amaçlı kullanıldığını, ancak düzenlemenin maliyetleri önemli ölçüde artırdığını söyledi. Bozkurt, 4x2 pick-up’ların bu segmenti domine edeceğini ve Toyota’nın Hilux 4x2 modeliyle yüzde 4 ÖTV oranı avantajı sunduğunu vurguladı. Hilux’un 2.2 milyon liradan başlayan fiyatlarla satışa sunulduğunu belirtti.
OMODA 7 geliyor segmentin kuralları değişiyor
OMODA markası Türkiye pazarına OMODA 7 ile giriş yapmaya hazırlanıyor. Bu model, markanın Türkiye’deki genişleme stratejisinde kritik bir adımı simgeliyor.
Otomotiv sektörünün yenilikçi markaları OMODA&JAECOO, 2024 yılında rekor gelir, satış hacmi, ihracat ve NEV satışlarıyla dikkat çekti. OMODA&JAECOO Türkiye Başkan Yardımcısı Vivian Jiang, “Chery Grubu, 5 milyon adedi aşan kümülatif ihracatıyla önemli bir eşiği daha geride bıraktı. Bu yüksek performans bizi, Fortune Global 500 listesinde 233’üncü sıraya taşıdı. 2025 yılında da gelişim ivmesini sürdürdük; araç satışlarımız, bir önceki yıla göre yüzde 14.5 artarak 1.26 milyon adede ulaştı. 550 bin adet ihracatla Çin’in otomobil ihracatında lideriz. OMODA ve JAECOO, 27 ayda dünya çapında 600 bin adetten fazla satış gerçekleştirdi ve bu başarıya en hızlı ulaşan yeni marka oldu” dedi. OMODA&JAECOO, şirketin küreselleşme stratejisinde önemli bir rol üstleniyor. OMODA markası, Türkiye pazarına giriş yaparken yepyeni bir modelle karşımıza çıkmaya hazırlanıyor. Bu model, Türkiye’deki genişleme stratejisinde kritik bir adımı simgeliyor. OMODA, gençlik, bireysellik ve küreselleşmeye dair derin içgörülerle, yeni nesil kullanıcıları hedef alıyor. Markanın ismi, hem “O” harfiyle heyecanı hem de “MODA” ile modern, çevre dostu ve sürdürülebilir yaşam tarzlarını yansıtıyor. OMODA&JAECOO’nun amiral gemisi OMODA 7, premium mobilite deneyimini yeniden tanımlayacak. Şık tasarımı ve gelişmiş teknolojileriyle her yolculuğu daha akıllı ve pratik hale getiriyor. Sofistike sürücü destek sistemleri güvenliği artırırken, dış hatları modern estetik anlayışını sergiliyor. İç mekânda ise lüks kalite ve teknolojik detaylar bir araya geliyor, ferah bir iç hacim ve akıllı sistemlerle destekleniyor. OMODA 7, Türkiye’de yeni bir sürüş deneyimi sunmak için yola çıkıyor. OMODA 7’nin tasarımı, şehrin neon ışıklarıyla uyum içinde. Keskin “X” şeklindeki ön ızgara tasarımı, arka kısmın daha yüksek olduğu dinamik gövdesiyle dikkat çekiyor. Gizli yan camlar ve silecekler, tasarımın zarif bir parçası olarak öne çıkıyor. Akıllı kabine adım atan sürücü, 15.6 inçlik Star Track kayar ekran üzerinden sorunsuz bir şekilde eğlenceye başlıyor. Panoramik ses sistemi ve dört bölgeli ses tanıma sistemi, her yolculuğu özel kılıyor. OMODA 7, Türkiye’de premium mobiliteye yeni bir trend kazandırmaya hazırlanıyor ve yüksek performans, şık tasarım ve üstün kaliteyi birleştirerek dikkatleri üzerine çekecek.
Opel 588 kW güçle Corsa’yı yüksek performansa taşıyor
Alman otomobil üreticisi Opel, 8-14 Eylül 2025 tarihleri arasında Münih’teki IAA Mobility 2025’te dünya prömiyerini yapacağı yeni konsept aracının adını ve görsellerini açıkladı. Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo, 588 kW (800 beygir) gücünde, 800 Nm tork üreten dört elektrik motoruyla saatte 320 km hıza ulaşabiliyor. Gran Turismo 7’de de yer alacak olan araç, aerodinamik çözümleri ve modern Opel Compass tasarım unsurlarıyla dikkat çekiyor.
0’dan 100 km/s hıza 2 saniyede ulaşıyor
İç mekanda, sade ve yenilikçi bir tasarım ile şık direksiyon simidi ve hafif koltuklar yer alıyor. GSE markasının zirvesini temsil eden bu konsept, sadece performans değil, aynı zamanda Opel’in küçük otomobil segmentine olan bağlılığını da vurguluyor. 0’dan 100 km/s hıza yalnızca 2 saniyede ulaşabilen araç, dört tekerlekten çekiş sistemi ve düşük ağırlığıyla yüksek performans sunuyor. Aerodinamik çözümlerle tasarlanan Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo, aerodinamik kaput, aktif difüzör ve spoyler gibi detaylarla hızda mükemmel yol tutuşu sağlıyor. Şık tasarımı, inci beyazı, sarı ve siyah renklerin zıt kullanımıyla vurgulanmış. İç mekanda, yalın bir yarış deneyimi sunulurken, araç sensörleri çevredeki diğer otomobilleri sürücüye uyarıyor. Bu konsept araç, Opel’in motor sporları kökenleriyle ikonik Corsa modelini harmanlıyor ve GSE alt markasının geleceği hakkında ipuçları veriyor. Bu yenilikçi araç, sonbaharda PlayStation 4 ve PlayStation 5 platformlarında Gran Turismo 7’de oynanabilecek.
Nissan LiCAP ile katı hal batarya ortaklığı kurdu
Nissan Motor Co., Ltd. tüm katı hal bataryaların (ASSB) katot elektrotlarının üretim süreci teknolojisinin geliştirilmesi için ABD merkezli LiCAP Technologies, Inc. ile ortaklık kurduğunu duyurdu. Planlanan geliştirilmeler, katı hal bataryaların sorunsuz üretimi ve ticarileştirilmesi için büyük fayda sağlayacak. Geleneksel solvent işlemli elektrotlara kıyasla, kuru işlem elektrotları kurutma ve solvent geri kazanımı ihtiyacını ortadan kaldırarak üretim maliyetlerini ve çevresel etkiyi önemli ölçüde azaltıyor. Ancak, gelecekteki seri üretim düşünüldüğünde, yüksek üretim verimliliğinin sağlanması kuru işlem elektrotları için önemli bir zorluk olmaya devam ediyor.
Önemli avantajlar sunuyor
LiCAP’ın tescilli Aktif Kuru Elektrot® teknolojisi, geleneksel yöntemlere kıyasla üretim verimliliği ve performansı açısından önemli avantajlar sunuyor. LiCAP ile yapılan ortaklık, kuru elektrot üretim süreci teknolojisinin geliştirilmesini hızlandıracak ve yüksek performanslı ve maliyet verimli ASSB’lerle donatılmış yeni nesil elektrikli araçların hayata geçirilmesine yönelik önemli bir adım olacak.
Ar-Ge çalışmaları hız kazandı
Nissan, tümü katı hal batarya pilot hattını Ocak 2025’te faaliyete geçirdi. Şirket, 2028 mali yılına kadar kendi geliştirdiği tümü katı hal bataryalarla donatılmış elektrikli araçları piyasaya sürmeyi hedefliyor ve bu hedefe ulaşmak için Ar-Ge çalışmalarını hızlandırıyor.
OMODA ve JAECOO İspanya pazarında rekor kırdı
OMODA ve JAECOO, Avrupa pazarındaki ilk giriş noktası olan İspanya’da 20 bininci araç teslimatını gerçekleştirdi. İspanya’nın Valencia kentindeki HIMASA’da düzenlenen törende, OMODA ve JAECOO İspanya Genel Müdür Yardımcısı Eric Liu ve Ağ Yöneticisi Leonardo gibi üst düzey yöneticiler, teslimat sürecinde aktif rol aldı. 2025 yılında ürün gamını hızla genişleten markalar, 17 ayda 20 bin adet satışa ulaşarak İspanya pazarında bu başarıya en hızlı ulaşan yeni marka olarak rekor kırdı. “İspanya’da, İspanya için” yerelleştirme stratejisini başarıyla hayata geçiren OMODA ve JAECOO, İspanyol tüketicilerin mobilite ihtiyaçlarına odaklanarak OMODA 5 ve JAECOO 7 gibi popüler modelleri piyasaya sundu. Şubat 2024’teki lansmanından itibaren hızla büyüyen markalar, İspanya’nın en hızlı gelişen otomotiv markası haline geldi.
Yenilenen Hyundai i30 eylülde Türkiye’de
Hyundai, i30 modelini yeniden Türkiye pazarına sunmaya hazırlanıyor. Eylül ayında satışa çıkacak olan bu popüler model, modern tasarımı ve yenilenen fonksiyonel özellikleriyle dikkat çekecek. Prime ve Comfort olmak üzere iki farklı donanım seçeneğiyle satışa sunulacak i30, sürücülere ideal verimlilik ve performans sunmak için 1.5 litrelik, 140 PS gücündeki Mild Hibrit motorla donatılacak. Yeni i30, güçlü 140 PS motoru ve 253 Nm torku sayesinde hem verimli bir sürüş deneyimi hem de yüksek performans vaat ediyor. 7 ileri DCT şanzımanla birleşen bu motor, yakıt verimliliği ve güçlü bir sürüş karakteri sunuyor. Hyundai’nin global tasarım anlayışını yansıtan i30, markanın kalite ve güvenlik anlayışını daha da ileriye taşıyor. Güçlü duruşu ve modern teknolojilerle donatılmış olan araç, kullanıcı dostu donanımlarıyla da öne çıkacak. “Seninle yola çıkmak için hazır!” mottosu ile Eylül ayında satışa çıkacak Hyundai i30’un tüm detayları ilerleyen günlerde paylaşılacak.
Stellantis hibrit ve ticari araçlarda liderliğini koruyor AB30 pazarında en büyük ikinci otomotiv üreticisi oldu
Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden Stellantis, yılın ilk yarısında AB30 pazarında yüzde 17 pazar payı ve 1.3 milyon satışla en büyük ikinci otomotiv üreticisi oldu. Hibrit araç satışlarındaki liderliğini sürdürerek bu segmentte yıl başından itibaren yüzde 4.2 puanlık artış sağladı. Yüzde 13 daralan hafif ticari araç pazarında da başarılı bir performans ortaya koyan Stellantis, 2024’ün aynı dönemine kıyasla yüzde 1.4 puanlık artışla LCV pazarında yüzde 30’a yakın pazar payına ulaşarak liderliğini korudu. 2024 yılı ile uyumlu ticari sonuçlar elde ettiklerini söyleyen Stellantis Genişletilmiş Avrupa Operasyonlar Direktörü Jean-Philippe Imparato, “Stellantis, A ve B segmentlerinde tartışmasız lider konumda ve sipariş alımlarımız istikrarlı şekilde artıyor. Aralık 2024’e kıyasla sipariş hacmimiz şimdiden yüzde 13 daha yüksek. Bu stratejik açıdan önemli sonuçlar, piyasa dalgalanmalarını daha istikrarlı bir şekilde yönetmemizi sağlıyor” dedi.
Stellantis, yılın ilk yarısında 15 yeni model tanıttı. Bunlar arasında Citroën C3 Aircross, Opel/Vauxhall Frontera ve FIAT Grande Panda yer alıyor. FIAT 500 MHEV ve Jeep® Compass gibi yeni modeller yıl sonuna kadar piyasaya sunulacak. Fransa’da elektrikli araç pazarında yüzde 30’a yakın payla lider konumunu sürdürürken, FIAT İtalya’da en çok satan marka oldu. Jeep® Avenger, en çok satan SUV olurken, Alfa Romeo Junior, premium B-SUV segmentinde zirveye oturdu. Stellantis, Almanya ve Birleşik Krallık’ta da pazar liderliğini pekiştirdi.