Ekonomi
TANAP’ı Avrupa’ya Limak bağlayacak
Azeri gazını Türkiye üzerinden Avrupa’ya taşıyacak boru hattı olan TANAP’ın Türkiye’deki son bölümünü Limak - Hintli Punj Lloyd–Kalyon Grubu konsorsiyumu yapacak. Boru hattı 28 Aralık 2018 tarihinde tamamlanacak. 4 ortağı ile 3. Havalimanı inşaatını sürdüren Limak, 3. Köprü bağlantı yollarını da en kısa zamanda bitirmeyi hedefliyor
SEDAT YILMAZ / LONDRA - ÜÇÜNCÜ havalimanı ihalesini 25 yıllığına ortakları Kolin, Kalyon, Mapa ve Cengiz İnşaat ile birlikte 22 milyar 152 milyon avro kira ve 10.2 milyar avro yatırım bedeliyle yapacak olan Limak Grubu, enerji alanında da güçlülüğünü Trans Anadolu Doğalgaz Boru Hattı Projesi’nde (TANAP) aldığı dev işle göstermiş oldu. Limak Holding, 3. Havalimanı ile birlikte 3. Köprü bağlantı yollarının inşaatını da devam ettiriyor. Otoyol, havalimanı ve enerji projeleriyle uluslar arası alanda etkin olan Limak Grubu, Azeri gazını Türkiye üzerinden Avrupa’ya bağlayacak TANAP doğalgaz boru hattının 4’üncü bölümünü hayata geçirecek. Limak Grubu 2018 yılı sonu itibariyle tamamlanması planlanan boru hattını Hintli Punj Lloyd ve Kalyon İnşaat ortaklığı ile yapacak.
PROJE MALİYETİ 413 MİLYON DOLAR
TANAP doğalgaz boru hattı, 3. Havalimanı ve diğer projeleriyle ilgili son gelişmeleri paylaşan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, TANAP’ın 4’üncü etabı olan toplam 459 kilometre uzunluğunda, 48 inç (1 metre 21 santimetre) çapında bir boru hattının işini aldıklarını ve işe hemen başladıklarını söyledi.
TANAP’ın 4’üncü etabının Eskişehir’den başlayıp, Bilecik ve Bursa’dan geçip Marmara Denizi’ne kavuştuğunu belirten Özdemir, “O noktada bize ait bölümün birinci kesimi bitiyor. Sonra bir deniz geçişi var. Onun ihalesi de yapılacak. Denizi geçtikten sonra Yunanistan sınırına kadar biz bağlayacağız. Bizim yapacağımız projenin maliyeti 413 milyon dolar. İki adet kaynak grubu oluşturduk. İnşallah 2018’in 28 aralığında da işi bitirmeyi hedefliyoruz. Ve bu şekilde Türkiye sınırından giren Azeri gazı Yunanistan sınırına kadar taşınmış olacak” dedi. Özdemir, boru hattı güzergahı ile ilgili bütün kamulaştırma işlemlerinin de tamamlandığını söyledi.
BORU HATTINDA 1400 KİŞİ ÇALIŞIYOR
Azeri gazını Yunanistan sınırına kadar taşıyacak TANAP projesinin yurtdışında TAP olarak adlandırıldığını hatırlatan Özdemir, hattın bütün Avrupa’ya gaz taşıması açısından önemli bir proje olduğunun altını çizdi. TANAP’ta Azeri şirketi Socar’ın yüzde 58, İngiliz BP’nin yüzde 12 ve Türkiye’ye ait Botaş’ın yüzde 30 hissesinin olduğunu vurgulayan Özdemir, “Şu anda TANAP projesi ile ilgili şantiyelerimizde 1400 kişi çalışıyor. 2 sabit, 3 de hareketli bir çalışma alanı oluşturduk. Bu projeyi Hintli Punj Lloyd, Limak ve Kalyon Grubu olarak yapıyoruz. Projede Hintliler de çalışıyor. Projeyi 28 Aralık 2018 tarihinde bitirmeyi planlıyoruz” bilgisini verdi.
LİMAK’IN 52 BİN ÇALIŞANI VAR
Limak Grubu olarak halen 52 bin çalışanı olduğunu söyleyen Nihat Özdemir, yıllık cirolarının da 4 milyar dolar civarında gerçekleştiğini bildirdi. Sadece Türkiye’de değil birçok farklı ülkede işleri olduğunu hatırlatan Özdemir, “Kosova’da, Bosna’da, Aravutluk’ta, Sırbistan’da, Bulgaristan’da Mozambik, Flidişi ve Senegal’de işlerimiz var. Önümüzdeki günlerde Mozambik’te çimento fabrikasını açacağız. Aynı şekilde Fildişi’nde de çimento fabrikası kuruyoruz. Senegal’de Dakar havalimanını yapıyoruz, bitince 25 yıl da işleteceğiz. Senegal çok önemli” ifadelerini kullandı.
KÖPRÜ BAĞLANTI YOLLARI LİMAK’TA
Yavuz Sultan Selim Köprüsü (3. Köprü) bağlantı yollarının iki tarafını da Limak Holding’in aldığını hatırlatan Nihat Özdemir, “Kuzey Anadolu otoyolunun iki kesimi var. Biri Asya kesimi Akyazı’dan alıyoruz, Kurtköy’e yani 3. Köprü’ye bağlıyoruz. Avrupa kesimini de Odayeri’nden alıyoruz yani 3. Havalimanı’nın hemen yanından alıyoruz, Silivri Kınalı’ya bağlıyoruz. Toplam 268 kilometrelik bir otoyol projesi bu. Bunun yatırım tutarı da 7.2 milyar TL. Yani yaklaşık 2.5 milyar dolar demek. Biz bunun finansmanını beklemeden hemen projeye başlama kararı aldık çünkü 2018’in sonunda da bizden bunun bitirilmesini istiyorlar” dedi.
İSTANBUL’UN TRAFİĞİ RAHATLAYACAK
Anadolu ve Avrupa kesimindeki bağlantı yollarının bitirilmeden İstanbul trafiğinin rahatlamasının pek mümkün olmayacağını belirten Nihat Özdemir, “3. Köprü açıldı ama Mahmutbey’de çok büyük bir trafik sıkıntısı var, yoğunluk var. Biz bu yoğunluğun azalması için çok hızlı bir şekilde çalışmaya başladık. Otoyolun tamamının bitmesini beklemeden bitirdikçe peyder pey otoyolu kullanıma açarak bir an evvel yoğunluğu azaltmayı hedefliyoruz. O yüzden finansman çalışmaları sürerken özkaynakla çalışmalara başladık. Şantiyeleri kurduk, bayramdan sonra fiili olarak yapım çalışmalarına başlayacak” diye konuştu.
Transit trafiğin de bağlantıların hayata geçirilmesiyle İstanbul’dan uzaklaştırılacağını belirten Özdemir, projeyle ilgili bütün makine ve ekipmanların siparişini verdiklerini, projede 1500’ü kamyon olmak üzere 2100 iş makinesinin çalışacağını kaydetti. Özdemir, 3. Havalimanı’ndaki gibi burada da kamyon sıkıntısı olduğunu ve Türkiye’nin 4 bir yanında kamyon şoförü ve operatör aradıklarını belirtti.
OTOYOLDA 5 BİN KİŞİ ÇALIŞACAK
Söz konusu otoyol projesinde 5 bin kişinin çalışacağı bilgisini veren Nihat Özdemir, “Ancak Kuzey Anadolu otoyolu bitince trafik rahatlayacak. Sözleşmemize göre bu otoyolu 3 yılda bitirmemiz gerekiyor. Ancak bizim hedefimiz bunu 2 yılda bitirmek. Bitirdikçe etap etap hizmete açacağız. Büyük bir hız ve eforla çalışmaya başladık” dedi.
Projenin finansmanı konusunda da çalıştıklarını ifade eden Özdemir, “7-8 aydan önce bu finansman tamamlanmaz. Belki yine bir köprü krediyle yolumuza devam edebiliriz. 3. Havalimanı’nda olduğu gibi yine özkaynakla başladık, sonra köprü krediyle devam edip, sonra da finansmanını tamamlarız diye düşünüyorum. 2018’in sonunda da yolu bitirmeyi hedefliyoruz” şeklinde konuştu.
3. HAVALİMANI 2018’İN BAŞINDA AÇILACAK
5’li grup olarak 3. Havalimanı inşaatını hızla devam ettirdiklerini belirten Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, “3. Köprü’deki aynı durumun 3. Havalimanı için de olur mu, bakıyoruz. Karayolu için çalışmalar hızla sürüyor. Metro için de çalışmalar son haline geldi. İnşallah o da yetişecek, şu anda aslında hiçbir endişemiz kalmadı. 2018’in başında 3. Havalimanı’nı hizmete almayı hedefliyoruz. Çalışan sayımız 18 bini geçti. Tamamlamamız yüzde 40’a ulaştı. Programında yürüyor” dedi. 3. Havalimanı’nda birinci ve ikinci pistlerin ortaya çıkmaya başladığı bilgisini veren Özdemir, “Yakında bunlara asfalt dökülecek. Ana terminal binasının ince detaylarına başlıyoruz. Otopark hemen hemen tamamlandı. Yolların viyadüklerini bitiriyoruz. 3. Havalimanı inşaatı sürerken, başka yeni havalimanlarına bakıyoruz. Yakında Kuveyt havalimanına da başlıyoruz. Yürüyen birçok projemiz var. Türkiye’nin geleceğine inanıyoruz” diye konuştu.
Mısır’daki projelerimizi türk bakanların açmasını istiyoruz
LİMAK Holding’in grup veya konsorsiyum olarak yaptığı işlerle ilgili açıklama yapan Nihat Özdemir, yurt dışında da büyük işleri hayata geçirdiklerini söyledi. Özdemir, “Mısır’daki havalimanını bitirdik. Bugün yarın işletmeye alınmaya hazır. Mısır devletinin inisiyatifinde. Açılış törenine Türkiye’den bakan götürerek yapmayı isteriz. Mısırla ilişkilerimizin iyi olmasını istiyoruz. Çünkü Mısır önemli bir ülke. Onlar da ilişkilerimizin düzeleceğini belirtiyorlar. Diğer yandan Rusya’da Rostov Havalimanı inşaatımız devam ediyor. İlişkilerin düzelmesinden dolayı daha rahat çalışacağız. 2017’nin sonunda onu da bitirmeyi istiyoruz. Şu anda iş programının önünde gidiyoruz” dedi.
TÜRKLER İŞVEREN YABANCILAR TAŞERON
ESKİDEN yabancılar Türkiye’ye gelip böyle projeleri yaptıklarını, ancak artık durumun eskiye oranla önemli ölçüde değiştiğini belirten Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, “Artık projeleri Türk firmaları yapıyor. Yabancılar gelip proje kapsamında taşeron olarak çalışıyor. Üçüncü havalimanı için altı tane İngiliz firması taşeron olarak görev alıyor. Bunların bir kısmı projeci firmalar bir kısmı yapımcı firmalar. Yalnız Türkiye’de değil, bugün Avrupa’da Afrika’da birçok büyük projeyi biz alıyoruz ve diğer firmaları buralarda çalıştırıyoruz. Türk özel sektörü bugün bu başarıları yakaladı. Bence Türk iş dünyası bu anlamda çağ atladı” değerlendirmesini yaptı.