AKİT MENÜ

Ekonomi

10 Numara bomba!

Seyir halinde yanan otobüslerle birlikte anılmaya başlanan 10 numara yağ, insan hayatını ve sektörü ciddi şekilde tehdit ediyor. Taşımacılıkta akaryakıt giderlerini aza indirmek için kullanılan ve kaçak yakıt olarak bilinen 10 numara yağ, araçlarda bir bomba gibi taşınıyor. Sektör temsilcileri ise devletten mazot desteği istiyor.

2014-08-01 22:53:25

Son günlerde yanan otobüslerle yeniden gündeme gelen 10 numara yağ ve kaçak akaryakıt konusu, akaryakıt, ulaştırma ve otomotiv sektörü paydaşları tarafından tartışılıyor.

10 numara yağın sadece otobüslerde değil, kamyon ve TIR’larda da kullandığı dile getiriliyor. Sektörün önde gelen temsilcileri, bir litre mazotun 4,65 lira olduğu bir ortamda kurumsallaşamayan firmaların 10 numara yağ kullandığı konusunda uyarıda bulunuyorlar. Temsilciler, kaçak akaryakıtın adı olarak bilinen 10 numara yağın insan hayatının yanında sektörün geleceğini de tehdit ettiğini belirterek, devletten mazot desteği beklediklerini açıkladılar.

HAYATLA KUMAR OYNANIYOR

Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Başkanı Ferruh Temel Zülfikar, son günlerde yanan otobüslerle yeniden gündeme gelen 10 numara yağ konusuna ilişkin, “10 numara aslında kaçağın kod adı. Bunun içinde teneke teneke Suriye mazotu da olabiliyor. Suriye’den, Irak’tan gelen mazotu da 10 numara yağı da kendi aracına koyan vatandaş canıyla kumar oynuyor” şeklinde konuştu.

Zülfikar, kaçak yakıtın sadece büyük araçlarda değil, hususi dizel araç sürücüleri tarafından da kullanıldığını vurgulayarak, denetimlerin artması gerektiğini kaydetti.

TALEP VAR Kİ ARZ DA VAR

Denetimlerin, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın koordinatörlüğünde ilgili diğer kamu kurumlarından oluşan bir komisyon tarafından yürütüldüğünü anlatan Zülfikar şöyle konuştu:“Denetimleri sadece arzın üzerine giderek yapamayız. Gidiyoruz 1 boru hattı yakalıyoruz, ertesi gece 3 tane daha kuruyorlar. 4,5 liralık ürün 1,5 liraya alınıyor. Talep var ki, arz da var. Talebi kesmemiz lazım. Yollarda fatura kontrolü yapılan maliye noktaları var. Buralara ilgili kamu otoritelerini konuşlandırarak egzoz emisyon ölçüm cihazlarıyla çok rahat kontrol yapılabilir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, bu noktada tek seferde 1.500 liraya kadar ceza kesebiliyor.”

Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED) Genel Başkanı Mehmet Erdoğan da, bir otobüsün yıl boyunca yaklaşık 90 ton mazot kullandığını hatırlatarak, “Bu mazotun faturasını devlete ibraz edelim, bunun belli bir yüzdesini bize iade etsinler. Biz de taşıma modları olan hızlı trenler, uçaklar ve diğer taşıma araçları arasında kendimize yer bulalım” dedi.

BU KAZALAR DEVAM EDER

Kale Turizm’in Esenler Otogarı’ndaki yetkilisi Murat Demir ise, bir litre mazotun 4,65 lira olduğu bir ortamda kurumsallaşamayan bazı firmaların bu yola başvurduğunu söyledi.

Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Genel Sekreteri Niyazi İlter de tedbir alınmadığı takdirde, söz konusu kazaların devam edeceği uyarısında bulundu. İlter şu ifadeleri kullandı: “Bu olumsuzlukların ortadan kaldırılması için önerilerimiz iki başlıkta toplanabilir. Birincisi bu ürünlerin piyasaya arz edildiği kaynaklar denetlenmeli. İhlaller karşısındaki ceza uygulamaları herkes tarafından bilinmeli.”

SEKTÖRE UCUZ YAKIT VERİLMELİ

Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi de, “Daha kötü olayların yaşanmaması için yapılacak denetimlerin yanında tavan fiyat uygulaması geri getirilmeli, yük ve yolcu taşımacılığında kullanılmak üzere devlet desteği ile sektöre ucuz akaryakıt verilmeli” diye konuştu.

Yorumlara Git

Göz göre göre çıkmamıştı: Ali Koç’un cebinden mi çıkacak Mourinho’nun cebinden mi? Kasıtlı bir girişim…

Bakan Yerlikaya’dan soruşturma iddialarına sert tepki: ‘Alçakça bir yalan’

Türkiye'den çok sert F-35 tepkisi: Bu kararı alırsanız isabetli olur

Türkiye'de 350 milyar dolarlık altın rezervi! Her yerden fışkırıyor ama çok büyük bir sıkıntı var

Neler çıkıyor neler! CHP'li vekilin arabasında rezalet yeni detaylar