Gündem
Hastaneler büyüdü istihdam küçük kaldı
Sağlık-Sen Genel Başkanı Metin Memiş, sağlık çalışanlarının sorunlarını ve taleplerini değerlendirdi.
“BİLİNÇLİ BİR SAĞLIK TÜKETİMİ OLMASI GEREKİYOR”
Türkiye’de sağlıkta tüketimin fazlalaştığının altını çizen Memiş, “Sağlığa erişim kolaylaşması güzel ama bu durumun sürdürülebilir olması lazım. Bunun içinde bilinçli bir sağlık tüketimi olması gerekiyor. Bu anlamda yaptığımız araştırmaya göre sağlık okur yazarlığı konusunda Türkiye Bulgaristan’ın gerisinde kalmış. Bunu ulusal bir politika haline getirelim. Türkiye’de vatandaşın sağlık okuryazarlığını geliştirerek, hem hasta olmamasını sağlayalım. Hem de hasta olduğu zaman bilinçli bir şekilde ne yapması gerektiğini öğrensin. Bundan dolayı Burdur’u pilot il olarak seçtik. Yakın zamanda bakanlıkla bunun uygulamasına geçilecek. Uygulamayı Sağlık Bakanlığı, Diyanet İşleri Başkanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile gerçekleştireceğiz. Uzun vadede bilinçli bir vatandaş kitlesi oluşacak” diye konuştu.
“İŞ YÜKÜMÜZ AVRUPA’NIN DÖRT KATI!”
Türkiye’de vatandaşlar sağlık hizmetlerine erişimi ve hasta memnuniyeti ile ilgili yapılan araştırmalara göre artış gösterdiği gözlendiğini ifade eden Memiş, “Son yıllarda sağlık alanındaki dönüşüm programlarıyla vatandaşın sağlık hizmetlerine erişimi 2,3’ten 8,3’lere çıktı. Vatandaş artık çok kolayca sağlık hizmetleri alıyor. Ama biz bunun yeterli olmadığını düşünüyoruz. Memnuniyet oranı ise yüzde 38’lerden yüzde 74’lere çıktı. Hasta memnuniyeti ve sağlık hizmetlerine erişim artarken, sağlık çalışanlarının istihdamının aynı paralellikte arttığından söz etmek mümkün değil. Şu an sağlık çalışanlarımızın çalışma yükü Avrupa’ya göre 4 kat daha fazla. Özellikle hemşire sayımız çok düşük. Avrupa’da bir hekime 4 hemşire düşerken, Türkiye’de bu oran 1,5’ta kalıyor. Son zamanlarda 3 bin 4 bin civarında sağlıkçı alımı gerçekleşiyor ancak bu yeterli değil. Daha çok sağlık çalışanına ihtiyacımız var. Öncelikle istihdam konusundaki bu sorunu çözmemiz lazım. Yeni dönemde bakanlıktan, alınacak sağlık çalışanlarının sayısının artırılmasını istiyoruz” ifadelerini kullandı.
YIPRANMA PAYI
Yıpranma payı konusuna da değinen Memiş şu ifadeleri kullandı: “Yıpranma payı konusunu gündeme getirdiğimizde Sayın Cumhurbaşkanımız bu önerilerimize hak verdi. 2014 yılında bakanlıklara talimat verdi. Ancak bakanlık bu sorunlarımızı kulak ardı etti. Özellikle bürokratik oligarşi buna kafa yormuyor. Yıpranma meselesini boşa çıkarmaya çalıştılar. ‘Nöbet tutana verelim bu yıpranma düzenlemesini’ dediler. Sağlık çalışanları çok fedakarca çalışıyor. Sağlık çalışanlarımız Cizre’de ve 15 Temmuz Darbe Girişimi esnasında yine çalıştı. Hastanelere koştu.”
¥ Türkiye’nin şehir hastanelerine geçtiğini belirten Memiş, “Mersin’de yapılan şehir hastanesi diğer hastanelere göre, 3 kat büyüklüğünde. 7 yıldızlı bir otel niteliğinde ama sağlık çalışanları sayısında bir artış olmadı. Arkadaşlarımız o binanın içinde üç kat daha fazla yol yürümek zorunda kalıyor. Maliye Bakanımızın bu konuda adım atmasını bekliyoruz. Cumhurbaşkanımızın da el atmasını bekliyoruz. Sağlık çalışanlarımızın iş yükünün azaltılması için bir an önce düzenleme yapılmasını bekliyoruz. Bu nitelikli hizmetin verilebilmesi için en önemli etken. Sağlık çalışanlarının ailelerine ve sosyal hayatlarına da zaman ayırabilmesi için istihdamın artırılması gerekiyor” dedi.