Eğitim
Türkiye eğitimde dönüşümü konuşuyor
Ülkemizde 1980’li yıllardan itibaren bir sektör haline dönüşen özel dershanelerin devri biterken, bu yapıların bilgi ve birikimlerini yeni dönemde eğitim sisteminin içine entegre edip kullanmalarını sağlayacak dönüşüm sürecine hız verildi.
Mehmet UFUK / Antalya - 13 Mart 2014 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 6528 sayılı kanun ve 7 Eylül 2014 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğine uygun olarak ortaöğretim düzeyinde eğitim verecek liseler ‘Temel Lise’ adıyla anılıyor.
2015-2016 Eğitim yılından itibaren Türk Eğitim sisteminde dershaneler yer almayacak. Dershaneler yeni bir lise türü olan temel liseye dönüşecekler. Temel liseler müfredat dağılımları ve verilecek dersler itibariyle Anadolu liseleri ile eşdeğer eğitim kurumları olacak.
Lise müfredatını, sınav müfredatı ile birlikte harmanlayacak olan Temel Liselere dönüşümün bir gecede yapılacak tabela değişikliği ile mümkün olmayacağını Milli Eğitim Bakanlığı dahil tüm ilgili kurum ve kuruluşlar biliyor.
Yeni dönemde birçok dershane şubesinin temel liseye dönüşmesiyle birlikte sınıflarının tıka basa doldurulduğu okullar geride kalacak. Ayrıca erişilebilir ücret politikası ile velilerin yükü hafifletilecek. Özel okullaşma oranı yüzde 4’lerin üzerine çıkacak. Kaliteli, nitelikli, bilimsel ve insan odaklı eğitim anlayışı ile öğrencilerin ve velilerin beklediği standartlara ulaşılmış olacak. Temel Liselerin bir başka işlevi de gençlerin hayallerine yön verip üniversitelere ve akademik meslek alanlarına erişimlerini kolaylaştırmak olacaktır.
Eğitim bilimcilere göre temel liseler ancak, sınav odaklı eğitim anlayışı, bire bir başarı takibi ve rehberlik ilgisi, zengin sosyal, kültürel ve sportif etkinlik imkânları ile öğrencilerin bir üst okula erişmesinde tüm ihtiyaçlarını karşılayacak bir yapıda kurgulanırsa başarıya ulaşabilecek. Şu anda görünen o ki henüz daha yolun başındayız.
Antalya’da tartışıldı
Sürecin hızlı işlemesinin farkında olan kuruluşlar yeni eğitim dönemine sıkı bir şekilde hazırlanıyor. Türkiye genelinde sayıları 8 bini bulan özel okul, dershane, çeşitli kurslar, etüt eğitim merkezleri ve okul öncesi eğitim kurumlarını temsil eden Tüm Özel Öğretim Kurumları Derneği (TÖDER)de, 2003 yılından bugüne yaptığı çalışmaların en önemlilerinden birisine Antalya’da imza attı.
TÖDER dershane ve özel okul temsilcileri, Antalya Beldibi’nde “Dershanelerin Dönüşüm Süreci ve Özel Okullar” başlıklı toplantıda bir araya gelip, dönüşüm sürecinin sağlıklı yürütülmesi konusunda istişarelerde bulundu. Yeni Akit Eğitim servisinin de takip ettiği toplantıya Milli Eğitim Bakanlığından yetkililer de katıldı
TÖDER Başkanı İbrahim Taşel, toplantıdan önce Yeni Akit'e yaptığı değerlendirmede, Türkiye genelinde dershanelerin hızlı bir şekilde okula dönüştüğüne dikkat çekerek,'' Ağırlıklı olarak temel lise ve ortaokula dönüşen dershaneler ülkede yeni bir okul türü ortaya çıkarıyor. Dönüşüm sürecinin sağlıklı yürümesi, kurulan okulların kalitesine bağlıdır. Ayrıca dönüşüm süreci mevcut okulları da etkileyecektir. Biz de TÖDER olarak sürecin üç önemli unsurunu bir araya getiriyoruz. Antalya’daki toplantımıza hem bakanlığımızın temsilcileri hem dershane ve özel okul dernek başkanlarımız katılacak. Dershane ve okul kurucularımızla sürecin sağlıklı yürümesi için izlenecek yolu konuşacağız” dedi.
Amaçlarının, dershanelerin dönüşümünden ülke eğitiminin yara almadan çıkmasını sağlamak olduğunu belirten Taşel, “İnanıyoruz ki bu süreç Türk eğitim sisteminde özel okullaşma oranını artıracaktır. Şu an yüzde 4’e yaklaşan özel okul oranının 2019 yılı itibariyle yüzde 10’ların üzerine çıkması eğitim sistemimize kalite katacak, devletin yükünü azaltacaktır” diye konuştu. Antalya'da gün boyunca süren toplantıların ardından sonuç bildirgesi kamuoyu ile rapor ise bakanlık ile paylaşacak