AKİT MENÜ

Ekonomi

Sur Yapı’dan Eyüp’e AVM ve 5 bin kişilik cami

Sur Yapı; İstanbul’un kalbine yeni bir projeyle giriş yapıyor. Eyüp Topçular’da yapmayı planladığı AVM ve rezidans projesine başlamak için gün saydıklarını belirten Sur Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Altan Elmas; bir ilke de imza atarak AVM’nin yanına 4000-5000 kişilik dev bir cami de yapacak. Aynı zamanda mimar olan Elmas, cami projesi için, “Gecenin bir yarısı uyku tutmayınca elime kağıt kalem alarak cami projesi üzerinde çalışıyorum” sözleriyle heyecanını dile getirdi. Silüet tartışmaları nedeniyle konut yerine AVM-rezidans yapmaya karar verdiklerini söyleyen Elmas, Eyüp projesinin 550 milyon dolara mal olmasını beklediklerini kaydetti.

2013-09-23 20:53:42
İBRAHİM ACAR / İSTANBUL
21 yılda 3 milyon metrekareyi aşkın yönetim merkezi, iş merkezi, endüstriyel tesis, villa, konut, rezidans ve AMV gibi farklı projelere imza atan ve son olarak geçtiğimiz Haziran ayında Kağıthane’nin ilk ve tek AVM’si Axis’in açılışını yapan Sur Yapı, yeni bir rezidans ve AVM projesi için kazma vurmaya hazırlanıyor. Eyüp Topçular’da inşa edilecek AVM, Maltepe Caddesi, Demirkapı Caddesi ve TEM Otoyolu’na paralel uzanan Osmangazi Caddesi arasında kalan üçgen yapıdaki bölgeye kurulacak. Hazırlıkları tamamladıklarını söyleyen Sur Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Altan Elmas, projenin detaylarını Akit’e anlattı. Bölgenin ihtiyacını karşılayacak ve tarihi yarımadaya da hitap eden bir AVM ile birlikte rezidans da düşündüklerini kaydeden Elmas, projenin en çok önemsediği bir başka unsurunun ise 4000-5000 kişilik cami olduğunu ifade etti. Vatan Caddesi’nden Otogar’a doğru ilerleyen yola 600 metre cephesi olan 45 bin metrekare üzerine inşa edecekleri projenin 550 milyon dolara mal olması planlanıyor. İşte Elmas’ın Axis ve Eyüp projesiyle ilgili anlattıkları…
En son Axis’i açtınız ve ilk gün 50 bin ziyaretçi ağırladınız. Müşteri potansiyelinden memnun musunuz?
Axis önemli bir ödülle AVM dünyasına giriş yaptı. Geçen yıl da birinci olan bir başka projeyle finalde yarıştık ve ikinci olduk. Geçen yıl yapılan halk oylamasının aksine bu yıl jüri oylamasıyla ödüller belirlendi. İki yıl üst üste aynı projeye birinciliği vermek komik bir durum. Ama arkadaşlar o komikliği yaptılar. Projenin mimari özelliklerinin yanısıra çevreye, ekonomiye katkısına bakmak lazım. Biz bataklık olan bir yere bir gül diktik. Her tarafı leş kokan ve yanından geçmeye bile korktuğunuz bir bataklığı, izbe ve virane bir alanı temizleyip güzelleştirdik. Bölgenin de ihtiyacı olan bir alış veriş merkezi yaptık. 500 bin nüfuslu olmasına rağmen bir AVM’si olmayan Kağıthane’ye AVM kazandırdık. Şişli’nin bazı mahallelerini ve Sadabat’ın batı yakasını da düşünüldüğünde hitap ettiğimiz lokasyon 1 milyonu kişiyi geçiyor. Haliç Köprüsü’ndan başlayıp İkinci köprü yoluna kadar olan kısma kadar Sadabat’ın ilk ve tek AVM’siyiz. Bizim AVM’miz bir çekim merkezi görevi gördü ve nitekim bizim açılışımızın hemen akabinde diğer birçok firma civardaki alanları parselledi ve hızlı dönüştürüldü. Yepyeni bir kent dokusu ortaya çıktı. Ofisler, rezidanslar, apart konutlar ve dükkanlardan oluşan ve hayatın hızlıca devam ettiği bir modern yerleşim alanı geliyor. Çevreye, ekonomiye, insana ve şehre katkı olarak bakıldığı zaman biz iyi bir iş yaptığımızı görüyoruz. Kağıthane son yıllarda ofisler için biçilmiş kaftan oldu. İstanbul’da bugün çarşı merkezleri sayılabilecek lokasyonlarda konutlardan bozma orta ve küçük ölçekli ofisler. Mimarlık ve mühendislik büroları, avukatlık ofisleri, doktor muayenehaneleri gibi aklınıza ne geliyorsa var o civarda.
Bunlar tesadüf değil galiba. Son iki ayda 4-5 inşaat firması patronuyla görüştüm. Herkes Kağıthane’nin iyi bir değerlenme ve getiri sürecinden geçtiğinden bahsediyor.
Evet biz fiyatların bu kadar yükseleceğini bilseydik toplardık oralardaki arazileri. Demek Allah nasip etmiyor tek elden toplanmasını. Oraya başladık ondan sonra fiyatlar uçtu gitti. Ofis ihtiyacını karşılayacak bir üretim yapılmamış o bölgede. Orada bir orta sınıf var ve büyüyor.  Firmalar ürettiklerini hızlıca sattılar. İkinci köprü, birinci köprü, hava limanı aksları çok yakın. Üstelik tarihi yarım ada hemen dibinizde. Bir de şöyle bir tarihi geçmiş de var. Şimdi boğaza nazır konutlar ve yalıların fiyatları milyonlarca dolardan seyrediyor. Eskide burası yani Sadabad da öyleydi. Yeniden Sadabad oluyor. İstanbul Boğazı suyunun Haliç’e akıtılmasıyla güzel bir hava oluştu. Deniz ulaşımı başladı. Aslında denizi çok iyi kullanamıyoruz. Hala at sırtındayız. Orta Asya steplerinde at sırtında çıktımız medeniyet yolculuğunu bugün araba sırtında sürdürüyoruz. Denizi çok iyi kullanamıyoruz.  Eski İstanbul’da boğaz yoktu. Boğaz meskun mahal değildi. 1700’lü yılların sonlarından itibaren oturulmaya başlanmış. Eski eski yalı Amcazade Yalısı’dır. Hatırladığım kadarıyla 1780’lerde kurulmuş. Boğazdaki yapılaşmanın geçmişi 150 yıl öncesinde yoğunlaşmaya başlamış. Bundan önceki İstanbul Sadabad idi… Pier Lotti manzarasının meşhur oluşu o eski tarihten geliyor. Tarihi İstanbul Haliç’tir. Axis’in bitişiğinde bizim bir arsamız daha var. Ofis binası yapacağız. Kazmayı daha vurmadık. Komşu parselle anlaşma sürecindeyiz. Anlaşırsak yaşlarız. Parseller dar ve uzun olduğu için sıkı bir yerdir. Görüştüklerimiz de sıkı arkadaşlardır. Biz oraya gelince fiyatlar katlandı.
Sırada ne tür projeleriniz var. Bu yıl için planladığınız bir başlangıç var mı?
Eyüp’te bir projemiz var. Daha yeni ruhsat aldık. Eyüp’e bağlı ve Bayrampaşa Metro İstasyonu’nun hemen karşısında bir arsamız var. Vatan Caddesi’nden Otogar’a doğru ilerleyen yolda sağda metro istasyonun önünde başlayıp Bayrampaşa çıkışına kadar uzanan arsa bizimdir. Ana yola cephesi 600 metre kadardır. Değerli ve güzel bir yer. Axis’te olduğu gibi bu projeyi de ortağımız Yahya Kiğılı Bey ile birlikte yapıyoruz.
Ne zaman başlıyorsunuz hayırlısıyla?
Ruhsatını aldık. Etrafını çevirdik. Başladık sayılır. Bizim arkasında kalan bir arsa daha var onu da projeye katmak için konuşuyoruz. Dörtte üçüyle anlaştık. Geri kalan dörtte biriyle de anlaşırsak güzel olacak. Görüşmelerimiz sürüyor. Orayı bir açarsak arkadaki Demirkapı istasyonu ile Bayrampaşa metro istasyonunu bu projeyle birbirine bağlamış olacağız.
Konut mu yoksa ticari alan mı düşünüyorsunuz?
Buraya bir alışveriş merkezi üstünü de ofis düşünüyoruz. Arsamız büyük. 45 bin metrekare. Eğer arkadaki parselle tam anlaşırsak hem yerimiz genişleyecek hem de farklı iki raylı hattı birbirine bağlamış olacağım. 100-200 metrekare arası ofisler üreterek belirlediğimiz hedef kitleye satmak istiyoruz.
SİLÜET TARTIŞMASI
NEDENİYLE KONUT
YERİNE AVM YAPIYORUZ

Bu kadar merkezi bir yere konut yapmayı neden düşünmediniz?
Yazık olur diye düşündüm.
Silüet tartışmasından mı çekindiniz?
Hiç sorma silüetimizi kestiler. Orada ne manzaramız vardı. Biz projeyi konut olarak düşünmüştük ve planlamamızı bitirmek üzereyken birden başlayan silüet tartışmasından sebep konuttan vazgeçtik. AVM’ye karar verdik.  Yüksek yapıya bir alerji var ama binaları çok yatay hale getirdiğimiz zaman çok ağır kütleler ortaya çıkıyor. Arkadaki çirkin yapılaşmayı da görüntü olarak kapatırdık. Üste şöyle 20 katlı iki blok yapsaydık çok yüksek olmazdı. Bu 20 katı İstanbul manzarası, Haliç manzarası diye satabilirdik. Şimdi 10 kata düştü. Son 2-3 kat deniz gözükür ama bu kadar yükseklikle ne yaparsan yap mahalle pazarlamış olursun. Eyüp Camisi’nin önündeki kavşaktan başlayıp yukarı doğru çıkan Eyüp Sultan Bulvarı Demirkapı yolunun altındaki geçitten otogar yoluna doğru uzanırken sağda kalan arsamıza cephe olarak uzanıyor.
Arsayı ne zaman almıştınız?
2006’da almıştık. 7 yıldır uğraşıyorduk. 2 yıldır projelendiriyoruz. İmar değişikliklerinden çok etkilendik. Projenin toplam maliyetinin 550 milyon dolar civarında olmasını bekliyoruz.
Bu sene kazmayı vuruyorsunuz o zaman?
Harcını falan yatırdık. Şantiyeyi kuruyoruz inşallah. Başlıyoruz. Yaklaşık 63.000 metrekarelik bir ticari alanımız olacak. AVM artı ofis. Proje Eyüp’te olduğu için ismini de ona göre düşünmek lazım. Üstümüzdeki arsalarda anlaşırsak Kağıthane’deki gibi bir kent meydanı oluşturmuş olacağız. Otobandan girişi olan bir AVM olacak. Bayrampaşa çıkışından bir dal ayrılacak projemizin batı köşesi ile birleşecek.

AVM’nin yanına
4-5 bin kişilik cami
yapmayı düşünüyorum
Şimdiye kadar yapılan AVM’lerin içinde irili ufaklı mescitlere yer verildi. Bu projede siz ne düşünüyorsunuz?
Mescit değil, tam teşekküllü cami düşünüyoruz. Hemen önünde bir yeşil alanı olan 3-3,5 bin metrekarelik bir cami koyduk. Arkasındaki otoparkıyla birlikte 8-10 dönümlük bir cami alanı oluşturduk. En az 1500 metrekareye oturtmayı düşünüyorum. 4000-5000 kişinin namaz kılabileceği bir cami yapmayı hedefliyoruz. Mimar olduğum için meslek olarak heveslendiğim bir cami projesi geliştiriyorum. Allah nasip ederse yıllardır hayal ettiğim bir cami mimarisini burada icra etme imkanım olacak. Mimarisini kendi hazırladığım bir cami yapmak istiyorum.
Ne tarz bir yapı düşünüyorsunuz? Osmanlı, Selçuklu, Çağdaş!...
Klasik cami tarzı düşünmüyorum fakat cami kökü olan bir mekandır. Temel düşüncem şu; klasik cami modelimizi alıp, o modeli yok saymayıp biraz daha modernize ederek ve bugünkü anlayışları da üzerinde taşıyacak bir ibadethane olacak. Bugünün insanını, kullanılan malzemeyi yansıtacak bir estetik anlayışta olmasını arzu ediyorum. Önemli bir ihtiyaca cevap verecek. Büyük bir otoparkı da olacağı için büyük cenazeler de buradan kaldırılabilecek.

Yorumlara Git

Tarihi Memduh Paşa Yalısı'nda neler olmuş neler! 115 milyon TL ve altınlar nerede?

Dört gözle bakın kimleri bekliyor! Skandal iddia ortalığı ayağa kaldıracak! Ego'ların savaşı başladı mı?

Yaşı: 10 suçu: Filistin bayrağı taşımak! Alman polisinden utanç verici kovalama

Türkiye'den ABD'ye bomba talep! İki sayfalık listede bakın neler var

Boş yapma Nasrallah! Kurusıkı tehditleriniz artık kimseyi korkutmuyor