Yerel
Bir gün siz de bizim gibi olabilirsiniz... Engel olmayın, yeter!
10-16 Mayıs Dünya Engelliler Haftası dolayısıyla Yeniakit.com.tr’ye konuşan Memursen Engelliler Komisyonu Başkanı Elvan Uğurlu, toplum bireylerinin engellileri görmezden geldiğini belirterek, “Bir gün herkes engelli bir birey haline gelebilir. Biz kimseden ayrıcalık beklemiyoruz. Sadece bize engel olmasınlar yeter.” dedi.
yeniakit.com.tr İsmail Uğur Yaklaşık 5 milyon civarında engellinin bulunduğu Türkiye’de engelliler için en büyük sorun toplumsal duyarsızlık. 10-16 Mayıs Dünya Engelliler Haftası, sağlıklı bireylerin engellilere karşı farkındalık oluşturması için bir fırsat. Yeniakit.com.tr’ye konuşan Memursen Engelliler Komisyonu Başkanı Elvan Uğurlu, engellilerin yaşamıyla ilgili topluma çağrıda bulundu.
Bize engel olmayın, biz kendi engelimizi aşarız
Uğurlu, engelli olmanın acınası bir durum olmadığını belirterek, “Engelli bireylere acıyarak bakmanın ne engellilere ne de acıyan insanlara bir faydası yok. Engelliler acınacak insanlar olarak görülmemeli. Bu hayatta herkes bir gün engelli hale gelebilir. Sağlıklı insanlarımızdan sadece empati ve duyarlılık bekliyoruz. Ben hep şunu diyorum; ‘Bize engel olmayın, biz kendi engellerimizi aşarız.’” diye konuştu.
Şehirler ve mekanlar engellilere duyarlı yapılmalı
Türkiye’de engellilerin hayatına göre oluşturulmuş bir şehircilik anlayışının henüz yeterince gelişmediğini belirten Uğurlu, şöyle devam etti: “Şehirlerimiz ve mekanlarımız engelli bireylere uygun olarak düzenlense sorun kalmayacak. Hatta bu bir yasal zorunluluk. Hem kamu kurumları hem özel sektör fiziki mekanlarını engellilere uygun yapmak zorundalar. Ama maalesef bu konuda da yeterince aşama kaydedemediğimizi söyleyebilirim. Bunu toplumsal bir duyarlılığa dönüştürebilirsek, engellilerin hayatını devam ettirmesi için kimseye ihtiyaçları kalmaz.”
Hep söylüyoruz ama bir kez daha hatırlatalım
Engellilerle ilgili en çok yapılan uyarının “Aracınızı engelli yolu veya kaldırıma park etmeyin” uyarısı olduğunu belirten Uğurlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ne zaman ailemizde veya yakınlarımızda biri engelli hale gelirse o zaman engellilerle ilgili bir şeyler düşünmeye başlıyoruz. Halbuki insan olarak çevremizde olmasa bile engelli bireylerin yaşadığı güçlükleri tahmin edebiliriz. Bazı uyarıları ne kadar yaparsak yapalım, yine de engelli duyarlılığı konusunda yeterli etkiyi uyandırmıyor. Kaldırımlara veya engelli yoluna park edilen araçlar bizim için büyük sıkıntı. İnsanlarımızdan da istediğimiz şeyler çok basit. Mesela kaldırıma veya engelli aracının geçeceği yollara araç park etmesinler. Duyarlı olsunlar. Bir an için kendilerini engelli bir bireyin yerine koyarak düşünsünler, bizim karşılaştığımız zorlukları fazlasıyla hissedecekler zaten.”