Dünya
Üst düzey yetkililerin yazışmaları ele geçirildi! Katil Esed’in katliamları ispatlandı
Suriye’de katil Esed rejiminin, rejim karşıtı sivillere uyguladığı işkence ve ölüm belgeleri yayınlandı.
New York Times gazetesi, Suriye’de katil Esed rejiminin, rejim karşıtı sivillere uyguladığı işkence ve ölüm belgelerini yayınladı. Belgelere göre 127 bin kişini hapse girdikten sonra bir daha haber alınamadığı; bu kişilerin 14 bininin ise işkence sonucu hayatını kaybettiği belirtiliyor.
Suriyeli üst düzey yetkililerin, ülkedeki hapishanelerdeki işkence ve ölümler yaşandığını doğrulayan yazışmaları ele geçirilerek yayınlandı.
Uluslararası Adalet ve Hesap Verilebilirlik Komisyonu'nun (CIJA) ele geçirdiği ve ABD merkezli New York Times (NYT) gazetesi tarafından yayınlanan belgeler, Esed rejiminin üst düzey yetkililer tarafından verilen gözaltı, işkence ve ölüm emirleri ya da raporları gözler önüne seriyor.
Sistematik işkence uygulanıyor
Gözaltına alınan binlerce kişinin ölümlerinin doğrulandığı ve hapishanedeki kötü koşulların kabul edildiği yazışmalardan birisi askeri istihbaratın başındaki Refik Şehadeh'e ait. Şahadeh bir belgede, bütün ölümlerin kendisine rapor edilmesi gerektiğini, söz konusu olaylara dâhil olan güvenlik görevlilerinin yargılanma sorumluluğundan kaçınılması için gerekli adımların atılacağını söylüyor.
Anne Barnard imzalı haberde, Suriyeli yetkililerin işlenen insan hakları suçları nedeniyle gelecekte yargı önüne getirilmekten endişe ettikleri ifade edildi. Esed rejimi, ülkede sistematik bir şekilde işkence uygulandığını reddediyor.
128 bine yakın kişiden haber alınamadı
Suriye İnsan Hakları Ağı'nın açıkladığı son verilere göre, hapse girdikten sonra yaklaşık 127 bin 916 kişiden bir daha haber alınamadı.
Örgüt, bu kişilerin neredeyse 14 bininin işkence esnasında hayatını kaybettiğini belirtiyor. Suriye'de savaşın önceki yıllara göre daha durağan hale gelmesine rağmen 2018 yılında 5 bin 607 kişinin keyfi olarak gözaltına alındığı, bunun ise 2017 yılına göre yüzde 25'lik bir artış anlamına geldiği ifade edildi.
Gazete, savaşın şiddetinin azaldığı dönemde birçok ülkenin Suriye ile ilişkilerini normalleştirme çabasında olduğunu, savaştaki insan hakları ihlalleri konusuna kimsenin dönüp bakmadığını yazdı.
İşkenceler ve tecavüzler
Gazetenin Türkiye'de konuştuğu işkence mağduru kişilerden biri 31 yaşındaki Muhannad Ghabbaş.
Halepli Ghabbaş, Esed karşıtı barışçıl gösterilerde yer almış. 12 gün boyunca işkence gördükten sonra gerçek olmadığı halde “bombalı saldırı” planladığına dair ifadeyi imzalamış. 19 ay hapiste kalan Ghabbaş, daha sonra Suriyeli bir yargıca rüşvet vererek özgürlüğüne kavuşmuş.
Mariam Khleif ise hapiste bir ay boyunca sürekli olarak tecavüze uğradığını anlatıyor. Gazete, Ghabbaş ve Khalif gibi işkence gördükten sonra ülkeden kaçan kişilerin büyük çoğunluğunun Suriye'de gerekli güvenlik reformları yapılmadığı sürece ülkeye dönme konusunda oldukça isteksiz olduklarını yazdı.