AKİT MENÜ

İSLAM

Abdestsiz ezan okunur mu?

Abdestsiz ezan okunur mu? Bir müezzinin görevlerinden biri olan ezan okumak, müslümanları uyanışa çağırmak, en önemli vazifelerdendir. Peki ama ezan okunurken nelere dikkat edilmelidir? Çocuğun ezan okuması caiz mi? Müezzinlik yapmanın hükmü ve abdestsiz ezan okumanın hükmü...

Abdestsiz ezan okunur mu? Bir müezzinin görevlerinden biri olan ezan okumak, müslümanları uyanışa çağırmak, en önemli vazifelerdendir. Peki ama ezan okunurken nelere dikkat edilmelidir? Çocuğun ezan okuması caiz mi? Müezzinlik yapmanın hükmü ve abdestsiz ezan okumanın hükmü...

Müezzinlik gibi şerefli bir görevi yürüten kimsede bir takım vasıfların olması, hizmetin şeref ve yüceliğiyle uyum sağlaması sünnettir :

1. Kıbleyi iyice belirleyen ve namaz vakitlerini her gün ayarlayabilen bir kimse olması,

2. Aklı başında olması,

3. İyi bir insan, günahlardan kendisini korumasını bilmesi ve tatbik etmesi,

4. Resûlullah (A.S.) Efendimizin sünnetini bilmesi. (Fetavâ-yi Kaadıhan - En Nihâye.)

5. Ağırbaşlı, nezih ve nezaketli bulunması,

6. Cemaatini iyi tanıması, cemaate gelemeyenleri tespit edip kırıcı ve üzücü bir söz ve davranış ortaya koymaksızın onları cemaate katılmaya teşvik etmesi, (El-Kınye.)

7. Vakitleri iyi kollaması ve devamlılık göstermesi, meşru' bir mazereti olmadığında bu şerefli göreve herkesten önce koşması,

8. Görevi -mümkünse- Allah rızası için yapması, buna karşılık bir ücret talep etmemesi,

9. Güç getirebiliyorsa, hem imamlık hem müezzinlik görevini beraber yürütmesi, (Mi'racü'd-Dirayye.)

10. Mümkünse eğleşik/mukim bulunması,  (Yolculuk halinde bulunan kimsenin de ezan okuması caizdir, ancak eğleşik olması daha uygundur)

11. Ezan ve ikameti aynı şahsın yerine getirmesi, müezzin ezan okuduktan sonra bir tarafa ayrılıp camide hazır olmazsa, o takdirde başka birinin ikamet getirmesi caiz olur. Ama kendisi hazır olur da müsaade etmeden başkası ikamet getirirse, bu hususta kerahet olduğu görüşü ağırlık kazanmıştır. O halde müezzinden müsaade almadan rasgele kimselerin kalkıp ikamet getirmesi mekruhtur. (El-Muhit : Badiyüddin Sarahsı.)

12. Ergen olması; henüz ergen olmamış ama aklı başında bulunan ve temyiz çağına giren çocuğun okuduğu ezan sahihtir, bunda kerahet görülmemiştir. Mezhebin zahir rivayeti bu anlamdadır. Ama ergen kimsenin okuması eftaldır.

Sarhoşun ezan okuması mekruhtur. Okuyacak olursa iadesi müstehabdır.

Abdestsiz kimsenin ezan okuması mekruh sayılmamışsa da taharet üzere okuması saygıya daha yakın görülmüştür. Abdestsizin okuduğu ezan, zahir rivayete göre iade olunmaz. Ancak EI-Hasen'in Ebû Hanîfe (R.A)'den yaptığı rivayete göre, iade edilir. İmam Ebû Yusuf ise, abdestsizin ikamet getirmesini mekruh saymıştır. (Bedâyiu's-Sanayi' / Kâsâni.)

 

Bu haberler dikkatinizi çekebilir;

İlişkili haber:

Hafaza melekleri nedir?

İlişkili haber:

Cuma günü kuran okumak

Yorumlara Git

Sakarya'da DEAŞ operasyonu! Irak uyruklu şüpheli tutuklandı

Başkan Erdoğan'dan flaş sözler! -CANLI-

Pozitif çıktı: Mehmet Akif Ersoy işte şimdi yandı

Küresel elektrikli araçlar krizi beraberinde getirdi: Dünyada lider olan Volkswagen Polo gibi devler şokta

Saadet lideri Arıkan'dan olay açıklama: Cumhurbaşkanı ile görüştük! Cumhur ittifakına katılabiliriz