Otomotiv

İkinci elde dalgalı aylar

182 ülkeyi etkisi altına alan COVİD-19, ikinci el online pazarındaki araç fiyatlarını da etkiledi. Son dört ayda yüzde 25’ler seviyesinde artış gösteren ikinci el markaların değerlerinde son haftalarda bir gevşeme yaşanıyor.

İkinci elde dalgalı aylar
-

Aralık 2019’da 40 bin liraya satın alınabilen bir aracın fiyatı, şubatta yaklaşık 49 bin 500 liraya kadar yükselmişti. Ancak yükseliş trendi mart ortasından itibaren duraksarken, nisan başında düşüş eğilimine girdi. 2020 yılının ilk çeyrek dönemindeki ikinci el araç pazarını değerlendiren sektörün ileri gelenleri, corona virüs salgınının ikinci el araç pazarındaki satış fiyatlarını da etkilediğini ve fiyatların ortalama yüzde 4.5 düştüğünü söylüyor.

152 bin 544 adet satış gerçekleşti

Mart ayında Türkiye ikinci el online otomobil ve hafif ticari araç pazarında toplam 152 bin 544 adet satış gerçekleşti.

İstatistiklere bakıldığında satışlarda geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 8, geçen aya göre yüzde 3’lük bir düşüş yaşandı. Genel tabloda ise bir ayda fiyatlardaki gerileme oranı yüzde 5’e yaklaşmış oldu. Beklenti ise fiyatların nisan ve mayıs aylarında da biraz daha düşeceği yönünde. Virüsün etkisini kaybetmesi beklenen yaz aylarından itibaren ikinci el araç fiyatlarının yeniden artacağı beklentisini dile getiren uzmanlar, üretimlerine ara veren markaların biriken siparişlerini tüketiciye ulaştırma süreçleri ile dövizdeki oynaklığın, satış yapma düşüncesinde olanlar için avantajlı görüldüğüne dikkat çekiyor.

Döviz baskısı artıyor alıcılar geriliyor

Dünyayı tehdit eden Corona virüsünün (Covid-19) yayılmasını önlemek için otomotiv devlerince üretime ara verilmesinin, otomobil arzının kısılmasının ardından yükseliş eğilimine geçen ikinci el araç fiyatları; dolar ve euro kurunun dalgalanmasıyla tavan yaptı. Fiyatların yüzde 30-40 artışı satışlarda daralma görülmesine yol açtı.

Arz geriledi

Covid-19 korkusuyla Hyundai, Renault ve Toyota’nın aralarında bulunduğu dev grupların fabrikalarını geçici olarak kapattıklarına işaret eden otomotiv firmalarının yetkilileri, “Buna paralel olarak arz geriledi. Tabii ortada otomobil, ticari taşıt kalmadı. Doğal olarak ikinci el fiyatları şişti” dedi.

İbre aşağı döndü

Otomobil satışlarını dibe vurduğundan yakınan aynı yetkililer, şunları kaydetti: “İlk iki ayda yukarı yönlü olan ibre, martta aşağı döndü. Durum nisanda da bu şekilde devam edecek gibi görünüyor. Çünkü fiyatlar cep yakıyor. Sıfır gibi ikinci elin de yanına yanaşılmıyor. Ayrıca corona virüsü tedirginliği ve kurda görülen ani artışlar talebi daha da sınırlayabilir. Nitekim doların 6.80 lirayı, euronun 7.30 lira seviyesini aşması ikinci el alım planlarının tek tek ertelenmesine neden oluyor.”

Galericiler umutlu

İlerisi için umutlu olan galericiler de şu görüşleri paylaştı: “Dünyayı sarsan Covid-19 ikinci el alım satımını önemli ölçüde azalttı. Tüketici evden dışarı adım atamıyor ki araba alabilsin. Temennimiz dünyanın, ülkemizin bu virüs belasını bir an evvel atlatması. Öbür taraftan ikinci el taşıtların fiyatları rekor seviyelerde. Öyle anlaşılıyor ki yaz aylarına kadar da stabil kalacak. Ama şu muhakkak ki hayatın normalleşmesi, alım satımların artmasıyla fiyatlar dengeye oturacak.”

Rent a car firmalarından teşvik talebi

Otomobil kiralama (rent a car) sektörü, hükümetten teşvik bekliyor. Covid-19 tehlikesinin önüne geçilemediği takdirde pek çok şirketin küçüleceğini savunan Europcar Türkiye Genel Müdürü Fırat Fidan, “Haziran ayına kadar salgın biter ve sektöre teşvik verilirse senenin geri kalanında toparlanmamız mümkün olabilir” değerlendirmesinde bulundu. Fidan, ayrıca toplu taşımaya alternatif olarak araç kiralamanın gündeme getirilmesi gerektiğini vurguladı.


Yeni Akit Gazetesi
YORUMLARA GÖZAT

DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Yorumlarınız incelendikten sonra yorum kurallarına uyması halinde yayına alıncaktır.