Sağlık

Kemik erimesi nasıl geçer? Kemik erimesi önlenebilir mi?

Kemik erimesi sorunu yaşayanlar kemik erimesi hastalığı konusunda detayları merak ediyor. Kemik erimesi nasıl geçer? Kemik erimesi önlenebilir mi? soruları hastalar tarafından merak edilmekte. Peki, kemik erimesi nasıl geçer? Kemik erimesi önlenebilir mi? Halk arasında kemik erimesi olarak bilinen “ osteoporoz” özellikle yaşlılarda önemli sonuçlara neden olabilir. Oysa önlemler alındığında gelişmesi engellenebilir ve tedavi edilebilir.

Kemik erimesi nasıl geçer? Kemik erimesi önlenebilir mi?
-

Kemik erimesi sorunu yaşayanlar kemik erimesi hastalığı konusunda detayları merak ediyor. Kemik erimesi nasıl geçer? Kemik erimesi önlenebilir mi? soruları hastalar tarafından merak edilmekte. Peki, kemik erimesi nasıl geçer? Kemik erimesi önlenebilir mi? Halk arasında kemik erimesi olarak bilinen “ osteoporoz” özellikle yaşlılarda önemli sonuçlara neden olabilir. Oysa önlemler alındığında gelişmesi engellenebilir ve tedavi edilebilir.

Kemik erimesi önlenebilir mi? 

Bazı metabolik kemik hastalıklarında da görülse de, osteoporoz en sık menopoz sonrasında kadınlarda rastlanılan bir problemdir. Menopoz sonrasında kadınlarda östrojen hormonunun ciddi derecede azalmasıyla kemik dokuya kalsiyum girişi azalır ve bunun sonucunda kemik mineral yoğunluğunda azalma meydana gelir. Erkeklerde de yaşla birlikte osteoporoz görülebilir fakat erkeklerde kadınlardaki gibi ciddi bir hormonal değişiklik olmadığı için, testosteron hormonu azalsa bile var olan hormon kemik metabolizmasının ileri düzeyde etkilenmesini engellemektedir.

Osteoporozun en sık menopoz sonrasında görüldüğü göz önüne alındığında, özellikle menopoz sonrasında takiplerin önemi anlaşılmaktadır. Yine de, menopoz öncesinde düzenli günlük fiziksel aktivite, yeterli kalsiyum alımı da menopoz sonrasındaki kemik yoğunluğunu koruma açısından önemlidir. Menopoz sonrasındaki ilk 4-5 senede kemik yoğunluğunda belirgin bir azalma olmaz. Asıl azalma menopoz sonrasındaki 5. seneden sonra başlar. Menopoz sonrasındaki ilk 4-5 senede hormon destek tedavileri önemlidir. Bu tedaviler hem kemik yoğunluğunun korunmasında hem de menopoz sonrasındaki ateş basması, psikolojik problemler gibi sorunların aşılmasında da fayda sağlar. Menopozdan sonraki dönemde aralıklı olarak kemik yoğunluğu ölçümlerinin yapılası önemlidir. Özellikle menopozdan 5 sene sonra kemik yoğunluğu ölçüm sonuçlarına göre farklı ilaç tedavileri başlamak gerekebilir.

Kemik erimesini önlemek için neler yapılmalı?

Vücudun yeterince kalsiyum alabilmesi için gün boyunca iki bardak süt veya yoğurt ile iki kibrit kutusu kadar peynir yemeye özen gösterin.

D vitamininin en önemli kaynağı güneş ışınlarıdır. Bu nedenle güçlü kemikler için her gün, güneş ışınlarının yeryüzüne dik gelmediği saatlerde 15 dakika boyunca güneşlenin.
Yeterli seviyede protein tüketmenin kemik ve genel vücut sağlığı için çok önemlidir. Yetersiz protein alınmasının kas gücü ve kitlesinde azalmaya neden olur. Aynı zamanda yüksek proteinli diyetlerden de kaçınılması gerekir. Çünkü fazla miktarda protein tüketmek, idrarla kalsiyum atılımını artırarak kemiklerde güç kaybına neden olur. Günlük protein ihtiyacı kişinin yaş, cinsiyet, fiziksel aktivitesi, boy ve kilosuna hatta hastalığına bağlı değişir. Günlük protein alımını kronik böbrek hastasında 30 g/gün ile sınırlarken, düzenli egzersiz yapan bir kişide 200 g/gün olabilir. Önemli olan yoğun protein içeren öğünlerde yoğurt gibi süt ürünlerini eksik etmemektir.

Çok fazla tuz içeren yemek tüketmek, vücudun kalsiyum kaybına, dolayısıyla kemik kaybına yol açar. Bu nedenle tuz alımını olabildiğince azaltır. Hedef, günlük 6 gram veya daha az sodyum almak olmalıdır.

Kahve, çay ve sodalı içecekler kafein içerir. Kafein, kalsiyum emilimini azaltarak kemik kaybına yol açan bir maddedir. Dolayısıyla günde üç bardaktan fazla kahve ve çay tüketmeyin.

Kolalı içecekler de kafein ve fosfor içerir ve kalsiyum emilimini bozabilir. Bunların toplamı üçü geçmemeli. Çay ve kahveyi, süt ürünleriyle birlikte tüketmeyin. Çünkü süt, peynir veya yoğurttaki kalsiyum emilimini engeller.

Dans, aerobik hareketler, yürüme, koşma, ip atlama, merdiven çıkma gibi vücuda ağırlık bindiren egzersizlerin hem osteoporozdan korunmada hem de tedavisinde çok önemli rol oynar.

Yoga ile pilates, denge ve esneklik açısından en fazla tercih edilen egzersizlerdir. Haftada 3 veya 4 gün, 30 dakika vücuda ağırlık bindiren egzersizleri, haftada 2 veya 3 gün de germe, denge, postur egzersizleri yapılması gerektir.

Sebze ve meyvelerin magnezyum, potasyum, C ve K vitamini açısından zengindir. Kemik sağlığında, kalsiyum ve D vitamininin yanı sıra bunlar da kemik mineralizasyona katkı sağlar.

Posalı gıdalar fazla miktarda "fitat" içerir. Bu durumda kalsiyum emilimini engeller. Posalı gıdalarla kalsiyum bakımından zengin gıdaların bir arada tüketilmemek gerekir.

YORUMLARA GÖZAT

DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Yorumlarınız incelendikten sonra yorum kurallarına uyması halinde yayına alıncaktır.