Otomotiv

Talebe yetişilmiyor! Sıfır otomobile ilgi “tam gaz”

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Murat Şahsuvaroğlu, işlerin mevcut durumundan oldukça memnun olduklarını belirterek, “Otomotiv sektörünün genel durumu; ‘keşke daha fazla mal olsa da satsak, talebe yetişebilsek’ şeklinde” dedi.

Talebe yetişilmiyor! Sıfır otomobile ilgi “tam gaz”
-

OYDER Başkanı Murat Şahsuvaroğlu, otomotiv sektöründe yaşanan gelişmelere ilişkin açıklamalarda bulundu. Şu anki mevcut işlerden dolayı oldukça memnun olduklarını vurgulayan Şahsuvaroğlu, ancak pazarın 2006’daki 1 milyon adet seviyelerinden 480 binlere kadar geldiğini anımsattı. Yetkili satıcıların kurulu kapasitesinin, yetişmiş insan kaynağının, istihdamının, iç pazarda 1 milyonla ancak kendini döndürdüğünü dile getiren Şahsuvaroğlu, “Yani birçok bayi aslında geçen dönemlerde kullanmış olduğu kredilerle ayakta duruyor. Sektörün tekrar eski 1 milyon adetlere gelmesi lazım ki bizler işlerden yatırıma yönelelim. Yatırıma da dönelim yavaş yavaş. Onlar da 1 yıla olur diye düşünüyorum. Otomotiv sektörünün genel durumu keşke daha fazla mal olsa da satsak, talebe yetişebilsek şeklinde. Üretici de bunu öngörmedi” diye konuştu.

“Talep üretimin üstünde”

Şahsuvaroğlu, son dönemde otomotiv piyasasına gündeme gelen tedarik sorununa da değindi. Türkiye’de üretilen araçlarda şu anda herhangi bir stok sıkıntısı olmadığını dile getiren Şahsuvaroğlu, şunları söyledi: “Ama yurt dışından gelen arabalarda klasik ocak ayı Noel (Christmas) tatili ertesi, fabrikaların kendi içindeki sayımları gibi nedenlerden dolayı ocak ayında çok fazla üretim olmuyor. Özellikle Christmas tatili nedeniyle. Şubatın ilk haftasında arabalar üretirler, Avrupa’dan gelenler 3 haftaya buraya gelir, daha uzaktan gelenler ise martın 15-20’sini bulur. Ama iç pazarda üretilen araçlarda şu anda benim gördüğüm kadarıyla bir tedarik sorunu yok. Ama talep fazla. Talep üretimin üstünde. Dolayısıyla fabrikalar da kendini buna göre ayarlayacaktır diye düşünüyorum.” Sektörde kimsenin faizlerin bu kadar düşeceğini, talebin bu kadar artacağını ve erkene geleceğini öngörmediğini vurgulayan Şahsuvaroğlu, ithal araçların tedarikindeki mevcut aksaklıkların normal bir durum olduğunu da sözlerine ekledi.

“İkinci eldeki fiyat artışının ana nedeni hurda teşvikinin sona ermesi”

Geçen yıl bu dönemlerde tüketicilerin yüksek faizlerden dolayı araba satın almaya yanaşmadığını dile getiren Şahsuvaroğlu, “Faizler çok yüksekti. Şimdi yüzde 0,49 yerli araçlarda, yüzde 0,79’da ithal araçlarda. Faizin burada olduğu yerde bu kadar düşük olduğu yerde araba satışı olmaz mı. Tabii yüzde 100’e yakın bir satış artışı var. Mevduat faizinin düşmesi insanların parasını yavaş yavaş tekrar otomobile, konuta döndürmesini sağladı. Bundan sonra ticaret de açılır, işler de açılır, diğer bütün sektörler de harekete geçer diye düşünüyorum” dedi.

Şahsuvaroğlu, ikinci el araçlardaki fiyat artışına ilişkin ise “İkinci eldeki araçların bu kadar değerlenmesinin ana nedeni hurda teşvikinin sona ermesidir. Hurda teşviki bittiği için ikinci el fiyatları hurda teşviki kadar arttı. Piyasada da zaten artış anlamında konuşulan rakamlar 10-15 bin lira. Hurda teşviki devam etmiş olsaydı bu 15 bin lira farklar piyasada olmazdı” ifadelerini kullandı.


Yeni Akit Gazetesi
YORUMLARA GÖZAT

DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Yorumlarınız incelendikten sonra yorum kurallarına uyması halinde yayına alıncaktır.