• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Ali Erkan Kavaklı
Ali Erkan Kavaklı
TÜM YAZILARI

Eğitim ve insanlaşma yolunda mükemmel model

09 Ağustos 2018
A


Ali Erkan Kavaklı İletişim: [email protected]

Mecburi eğitimi 12 yıla çıkardık, öğretmenlerimizin hepsi üniversite mezunu. İçlerinde tez hazırlayan, kitap yazan, proje yapan, doktora yapanlar var. Yine de eğitimin kalitesinden şikâyetçi olan çok.

Cinayetler, kavgalar, adam öldürmeler, tecavüzler, hırsızlıklar, soygunlar, zayıf ve yoksulları ezenler her gün gazete sayfalarında, televizyon ekranlarında… 

İlk sosyolog İbn Haldun, eğitimin amacı insanı kâmil hâle getirmektir, der.

Olgun ve erdemli insan kendisi, ailesi, toplum, tabiat, canlılar ve Allah ile barışık olur. 

Hz. Muhammed (sav), iyi Müslüman diğer insanların elinden ve dilinden emin olduğu kimsedir, buyurur.  

İbn Haldun’a göre Allah insanın tabiatına hem hayrı hem de şerri yerleştirmiştir. 

“Şayet alışkanlıkların merasında insan başıboş bırakılır ve dine tabi olup kendisini ıslah etmezse insan daha çok kötü huylara kapılır. Allah’ın yardımına mazhar olan kimseler müstesna, büyük çoğunluk kötülüğe meyleder. Birbirine saldırmak ve zulmetmek insanlardaki mevcut huylardandır. Şimdi bir kimse gözünü kardeşinin malına dikerse mutlaka eli de ona uzanır. Meğer ki bundan vazgeçiren bir yaptırım bulunsun.” (Mukaddime, Süleyman Uludağ tercümesi, 1-333)

İnsan hem iyilik hem de kötülük yapabilecek yaratılışta. Eğitim, insana güzel ahlak ve karakter kazandırırsa o takdirde insan kötü duygu ve kötü isteklerini frenler. Allah’ın rızasını kazanmak ve cennete gitmek, cehenneme düşmemek düşüncesi insanı iyilik yapmaya ve ibadete yöneltir. Eğitim ve yaptırımlar olmazsa insan canavarlaşır, kötü arzu ve isteklerinin peşinden koşar.

İnsan nefsi kendisini hür ve bağımsız kabul eder, arzularına sınır konulsun istemez. Arzuları sınırlanmayan nefis her kötülüğü yapar.

Güzel ahlak sahibi olmak, nefsi terbiye etmek ve kötü arzuları frenlemek Allah’ın emirlerini yerine getirilmekle mümkündür. Ancak bu sayede insan, insan olur.

Önce ilim öğrenmek, sonra da öğrendiklerini hayatına tatbik etmek şart.

Bu sebeple mükemmel öğretmen Hz. Muhammed (sav) kitap ile gönderiliş, yani ilim ile. 

İslamiyet’te ilim öğrenme; fantezi, diploma ve meslek edinme amacıyla yapılan bir şey değildir. Müslümanların daha büyük gayesi vardır. İlim insana sadece dünya saadeti değil, ahiret saadeti de kazandırmalıdır. 

Kur’an ilimdir, insana doğru yolu gösterir. 

İlim öğrenmek kadın-erkek her Müslümana farzdır.

İlim öğrenen ve ilmi ile amel eden üstün insan olur.

Kur’an-ı Kerim, hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu, buyurur. (39-9)

Hz. Muhammed (sav) ilim öğrenmeyi teşvik etmiş:

“İlim Çin’de de olsa gidip alınız. 

Âlimler, peygamberlerin varisleridirler.

İlmi yazı ile kaydediniz.”

Gönüller Sultanı (sav), ömrünü ilim öğretmeye ve iyi insan yetiştirmeye adamış. 

Mescid-i Nebevi’nin arka kısmını okul yapmış ve orada insanlara ilim öğretmiş; ilim öğrenme ve öğretme seferberliği başlatmıştır. 

Sahabe-yi Kiram, ondan ve Allah’ın kitabından öğrendiklerini birbirlerine öğretme yarışına girmişler. 

Allah Rasulü (sav) bir defasında mescide girdiğinde insanların iki halka oluşturduğunu görmüş. Bir grup zikir ile meşgul oluyor, diğer grup ise ilim öğreniyorlarmış. Gönüller Sultanı (sav) iki grubu da beğenmiş, sonra ilim öğrenen halkaya giderek:

Ben sadece öğretmen olarak gönderildim” buyurmuş ve ilim halkasına katılmıştır. (İbn Mace, Mukaddime, 17; Darimi, Mukaddime, 32; İbn Abdiber, Camiü’l-Beyanı’l-İlm, c.1, s.50)

Hz. Muhammed (sav), bir kişi olarak başlamış; 23 senede bütün Arap yarımadası ilim adasına dönüşmüş, kötü insanlar ilim sahibi, ahlaklı, erdemli, olgun, cennetlik insanlar olmuşlar.

Hz. Muhammed (sav) Kur’an’ı öğrenip ashabına öğrettiği gibi, sahabelerine de ilim öğrenme ve öğretmeyi tavsiye etmiştir:

“İnsanlar iki kısımdır. Öğreten ve öğrenen. Bu ikisinin dışında kalanlarda hayır yoktur.”

Sahabe-yi Kiramdan biri, Rasulüllah’tan daha güzel bir öğretmen görmedim, demiştir.

Gönüller Sultanı (sav); yumuşak bir üslup kullanmış, insanlarla ilgilenmiş, ilgilerini çekmiş, onların önce gönüllerine sonra zihinlerine girmiş. O çağın insanını cahillik, kabalık, zulüm, faiz, kumar, içki, zina, cinayet gibi bütün kötülüklerden kurtarmış; ilim, ihlas, iyilik, yardımlaşma, muhtaçlara zekât ve sadaka verme, küçükleri sevmek, büyüklere hürmet etmek gibi güzel ahlakı kazandırmıştır.

Milli Eğitim Bakanlığı, geçen ay 20 bin öğretmen tayin etti. 

Peygamberimiz (sav) bir kişi olarak 23 senede koca kıtayı değiştirdi.

Yirmi bin yeni öğretmen ve bir milyon öğretmen kadrosu Gönüller Sultanı’nı (sav) örnek alsa ve onun metotları ile eğitim yapsa eğitimin bütün problemleri çözülür. Öğrencileri olgun, erdemli, bilgili, becerikli, nitelikli hâle gelir. 

Yeni bir şevk ve heyecanla başlamanın tam zamanı.

Önümüzde harika ve mükemmel bir örnek var.

Prof. Dr. Şakir Gözütok, Hz. Peygamber Döneminde Eğitim Öğretim kitabında Allah Rasulü’nün (sav) eğitimciliğini ve eğitim metotlarını ele alıp açıklamış. 

Eğitimcilere tavsiye ederim. 

Beyin Vitamini: Hz. Peygamber Döneminde Eğitim ve Öğretim, Ensar yayınları arasında çıkmış. Cahiliyet çağının, ilim ve saadet asrına dönüşünü anlatıyor, okumaya değer. 

(Kitaba 0212. 4491 19 03; sipariş@ensarnesriyat.com.tr adreslerinden ulaşılabilir.)

 

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23