• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Ali Erkan Kavaklı
Ali Erkan Kavaklı
TÜM YAZILARI

İyi lise, hayata ve ahirete hazırlık

30 Ağustos 2018
A


Ali Erkan Kavaklı İletişim: [email protected]

Bu yıl ortaokulu bitirenler, lise tercihi yaparken hayli kargaşa yaşandı. Milli eğitim yetkilileri Anadolu liselerinin kontenjanlarını birkaç defa artırmak zorunda kaldı. 

Seydişehir Milli Eğitim Müdürü Tahir Kibar Bey ile sohbet ederken birçok velinin çocuğunu Anadolu lisesinde okutmak istediğini, meslek liselerine rağbetin geçen senelere göre daha az olduğunu öğrendim.  

İyi lise veya iyi okul nedir? 

Velilerin istekleri ile gerçekler birbirine uyuyor mu?

Öğrencinin yeteneklerini keşfedip geliştiren ve hayata donanımlı olarak hazırlayan okul iyi okuldur.

Hangi okul öğrenciyi hayata daha donanımlı hazırlar?

Herkes bilir ki Anadolu liseleri öğrenciyi üniversiteye hazırlar, hayata değil.

Bu yıl Temel Yeterlilik Sınavına 2 milyon 381.412; Alan Yeterlilik Sınavına 1.982.669, Yabancı Dil Testine 128.457 öğrenci girdi. 

Üniversitelerin kapasitesi sınırlı. Dört yıllık fakülte okuyabilecek öğrenci adedi 473.776. İki yıllık meslek yüksekokullarının kapasitesi 436.904. Toplamda 910.680 kişi üniversite ve yüksekokullu olacak. 

Açık öğretim fakülteleri 60.089, iki yıllık açık ön lisans eğitimi verecek okulların kontenjanı 125.069. Açık öğretimde toplam 194. 158 öğrenci okuyabilecek.

Neticede üniversite sınavlarına giren öğrencilerin yarısı bile üniversite ve yüksekokullu olamayacak.

Üniversite ve yüksekokullara girebilecek olan öğrencilerin yüzde kaçı istediği bölüme yerleşecek? 

Bu konu karmaşık. 

Öğrencilerin yarısı bile birinci veya ikinci tercihine yerleşemiyor, çoğu kazandığı bölümde okuyacak.

Üniversitelerin kapasitesi dikkate alındığında ortaokulu bitiren öğrencilerin % 50’si fen, sosyal, proje ve Anadolu liselerine gitmeli. Diğer % 50’si de imam hatip ve meslek liselerini tercih etmeli.

Velilerin çoğunun çocuğuna üniversite okutmak istemesi iyi bir şey.

Üniversitelerin kontenjanları sınırlı.

Anadolu lisesine gidip üniversiteye giremeyecek öğrenci dört yıl kaybedecek. 

Öğrenci Anadolu Lisesi yerine meslek lisesine gitse hem lise mezunu olacak hem de meslek öğrenecek. Böylece hayata daha donanımlı atılacak ve iş bulması kolay olacak.

Veli ve öğrenci neden imam hatip ve meslek lisesi seçmiyor? 

(Proje imam hatip liselerinin yüksek puanla öğrenci aldığını vurgulamak lazım.)

Meslek liseleri ile ilgili bilgilendirme eksikliği olduğunu kesin.

Veliler ve öğrenciler, meslek liselerini iyi okul olarak görmüyor.

Meslek liseleri ile ilgili ön yargı ve yanlış kanaat var.

Meslek liseli öğrenci notlarını yükseltir, performansını artırırsa meslek yüksekokuluna gidebilir, hatta lise birden itibaren ciddi şekilde hazırlanırsa dört yıllık fakülte de kazanabilir.

Böyle öğrencilerin sayısı azdır.

Birçok öğrencinin dört yılının heba olmaması için okul müdürleri, rehber öğretmenler ve sınıf öğretmenleri hem öğrencileri hem de velileri bilgilendirmeliler.

Bazı okul müdürü meslektaşlarımdan imam hatip liselerinde kontenjanların dolmadığı bilgisine ulaştım.

Önder Başkanı Halit Bekiroğlu, geçen yıllara göre imam hatip liselerine giden öğrenci sayısının arttığını açıkladı. Türkiye genelinde imam hatip liselerine rağbet artıyor ama bazı bölgelerde kontenjanı dolmayan okul var.

Bir imam hatip lisesi meslek dersi öğretmeni demiş ki:

“Ben imam hatip mezunuyum ama öğrencilere Anadolu liselerine gitmelerini tavsiye ederim. Üniversite sınavlarına daha iyi hazırlanırlar.”

Bu ön yargılı iddiayı duyunca ağzımdan şu cümle dökülüverdi:

“Kabir sınavına hangi okulda daha iyi hazırlar? Münker ve Nekir hangi okulda okutulan derslerden daha çok sorar?”

Bazı eğitimciler, eğitimi, öğrencileri üniversite sınavına hazırlamak olarak görüyor. 

Bizim iki hayatımız var. Biri dünya, diğeri ahiret. Eğitimin amacı kâmil, yani cennetlik adam yetiştirmektir. 

İmam hatip lisesi mezunu olup da öğrencilerini Anadolu lisesine yönlendiren meslektaşımın hayatı, bir an için de olsa, dünyadan ibaret algılamış.

Ben ilkokulu bitirip de ortaokula başladığım sene imam hatip okulları sınavla öğrenci aldı, iki puanla imam hatip ortaokulunu kaçırdım. Nasıl üzüldüğümü anlatamam.

Bir Müslüman ömür boyu namaz kılar, Kur’an okur, ezan dinler.

İbadet dilimiz Arapça. Kur’an ve ibadet dili Arapça’yı imam hatip ortaokulundan itibaren öğrenmeyi çok isterdim. Liseyi bitirince Edebiyat Fakültesine gittim; Türk Dili ve Edebiyatı ile Arap-Fars Dillerini birlikte okudum, Arapça’yı fakültede öğrendim. Küçük yaşta dil öğrenmek daha verimli.

Şimdiki aklım olsa ilkokulda daha sıkı çalışır, hafızlık eğitimi veren imam hatip ortaokulunu kazanmaya çalışırdım. Hem hafız ol hem Arapça öğren, hem dünya hem de ahirete iyi hazırlan.

Ön yargısız ve doğru tercih yapmalı. Üniversite kanamayacak öğrencileri meslek liselerine yönlendirmeli.

 

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23