• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Ali Erkan Kavaklı
Ali Erkan Kavaklı
TÜM YAZILARI

Milli Eğitim Temel Kanunu ve Karma Eğitim

13 Ekim 2016
A


Ali Erkan Kavaklı İletişim: [email protected]

Türkiye’nin en büyük eğitim sendikası olan Eğitim Bir-Sen, 35. Başkanlar Kurulu Sonuç Bildirisi’ni yayınladı. Sendikanın sitesinde yer alan bildiride eğitimin önemli problemleri ile ilgili çözüm önerileri var. 

Bunlardan birisi 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ilgili değişikliği. Kanunda eğitim karmadır şeklinde bir ifade var. Sendika, karma eğitimin pedagojik zararlarını dikkate alarak, ayrı eğitim aldırmak isteyen velilere, “çocuğuna ayrı eğitim aldırma seçeneği” sunulmasını ve bu sebeple kanunun düzeltilmesini istiyor. 

Ak Parti, 15 yıllık iktidarı süresince eğitimin pek çok alanında iyileştirmeler yaptı. Eğitim Bir-Sen’in “EĞİTİME BAKIŞ 2016” isimli yaptığı geniş araştırmada bunu görmek mümkün. 

Bütün bunlara rağmen PISA sonuçları keyif verici değil. 2012’de yapılan eğitimde verimlilik araştırmasında 65 ülke arasında dil yeteneğinde 42, fen bilimlerinde 43, matematikte 44. sırada yer aldık. Eğitimin kalitesi artırmak için yapılması gereken çok şey var. Bunlardan biri de karma eğitim mecburiyetine son vererek ayrı eğitim seçenekleri sunmak.

Karma eğitim, eğitimin kalite kazanmasını engelliyor. Üstelik pedagojik değil. Kızların ve erkeklerin farklı yetenekleri, farklı ilgi alanları var. Mesela sözel derslerde kızlar, erkeklere göre daha yetenekli. Kızların beyinlerinin sözel zekâ bölümü, erkeklerden % 11 daha büyük. Bu sebeple sözel derslerde erkekleri kızlarla yarıştırmak pedagojik değil. Dil, coğrafya, tarih, sosyal bilgiler, sosyoloji, felsefe, biyoloji gibi derslerde kızlar favori. Almanya ve Amerika’da yapılan araştırmalar, bu alanlarda eşit sağlamanın mümkün olmadığını gösteriyor.

Fizik, matematik, kimya, bilgisayar programcılığı, spor gibi derslerde de erkekler önde. Bu derslerde kızların erkeklerle yarışması söz konusu değil, yarış söz konusu olunca yarıştan çekiliyorlar. Ayrı sınıflarda kızlar pekâlâ fizik, kimya, matematik gibi derslere ilgi gösteriyor, derse katılıyor ve başarılı oluyorlar. Erkekler kendi aralarında sözel derslerde başarı yarışına giriyorlar.

Farklı yetenekteki insanları aynı alanda başarı yarışına sokmak tavşanla kaplumbağayı yarıştırmak gibi veya balığı kavağa tırmanma yarışına almak gibi bir şey.

Kız futbol takımının erkek takımı ile başarılı bir maç çıkaramayacağını herkes bilir. 

Dil ve sözel alanda da erkeklerin kızlarla yarışması mümkün değil. 

Karma eğitim, öğrencinin dikkatini derslerden alıp başka yöne çeviriyor.

Karma eğitim, cinsel tacizlere zemin hazırlıyor, karma okullarda cinsel tacizler önlenemiyor.

İngiltere, Almanya, Amerika’da yapılan araştırmalar; karma eğitimin kızlara bir şey kazandırmadığını ortaya koydu. Bu sistemde kızlar da erkekler de dezavantajlı hâle geldi. Kızlar; erkek hegemonyasında eğitim görmeyi ve yaşamayı öğreniyorlar. 

Karma eğitimin tek seçenek ve zorunlu olması, eğitimin verimliliğini önlüyor. 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nun eğitim karmadır hükmü kaldırılmalı. Anayasa’nın 10. Maddesinin vaad ettiği eşitlik gereği, çocuğuna ayrı eğitim aldırmak istemeyen veli, karma eğitim aldırmak isteyenin sahip olduğu hakka sahip olmalı.

Esasen 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu baştan sona yenilenmelidir. Kanunda yer alan Kemalist ideolojiye uygun tek tip insan yetiştirme ve Türk milliyetçisi yetiştirme hedefleri “insanî değerlere bağlı, olgun, becerikli iyi insan” yetiştirme hedefine dönüştürülmeli. 

28 Şubat 1998’e kadar 1739 sayılı Mili Eğitim Temel Kanunu’na rağmen Türkiye’de klasik kız ve erkek okulları vardı. İsteyen veli çocuğunu İstanbul Erkek Lisesi, Kabataş Erkek Lisesi, Çemberlitaş Kız Lisesi, Fatih Kız Lisesi gibi ayrı okullara gönderebiliyordu. Ecevit Hükümeti döneminde Milli Eğitim Bakanı olan Metin Bostancıoğlu, özel okullar yönetmeliğinden değişiklik yaparak bütün okul, kurs ve derslerde karma eğitim mecburiyetini getirdi. 

15 yıldır Ak Partili Milli Eğitim Bakanları, Metin Bostancıoğlu’nun yaptığı değişikliği geri alamadı. 

Eğitimin kalitesi, ülke kalkınması ile yakından ilgilidir.

Eğitimi kaliteli olan ülkeler, daha az kaliteli olanları geride bırakıyor. Müslümanların ilim, teknoloji, eğitim ve çalışma alanlarında dünya ile yarışma mecburiyetleri var.

Bu sebeple eğitim ideolojik olmaktan çıkarılmalı, pedagojik prensiplere yaslanmalı.

Beyin Vitamini: Toplumda kadın-erkek eşitliğini sağlamak amacıyla 1968’lerde ortaya atılan karma eğitim modeli bu amaca hizmet etmedi. Bir nesil 20 senedir. Bir proje 20 senede sonuç verir. Karma eğitim toplumda eşitlik sağlamadı. Batı’daki araştırmalar, karma eğitimin toplumda eşitliği sağlamaya yarayacak bir model olmadığını gösterdi. Almanya’da okullarda karma eğitim mecburiyeti kalktı, ABD’de kız okulları öğrenci akınına uğradı. Karma eğitimin sakıncaları bu sütuna sığmaz. Bu sakıncaları bilmek isteyenlere “Yüz Yılın Pedagojik Yanlışı Karma Eğitim” isimli kitabımı tavsiye ederim. (İletişim, 0212 5513225) 

 

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23