• İSTANBUL
  • İMSAK
    00:00
    GÜNEŞ
    00:00
    ÖĞLE
    00:00
    İKİNDİ
    00:00
    AKŞAM
    00:00
    YATSI
    00:00
  • 0.0
  • 0.0
  • 0.0
Halil Kışlacık
Halil Kışlacık
TÜM YAZILARI

Kazayı “otomatik fren” değil, sürücü önler...

30 Nisan 2017
A


Halil Kışlacık İletişim: [email protected]

Geçtiğimiz günlerde, Emniyet Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Akdeniz bir açıklama yaparak, “2015 ile 2016 yılı rakamlarını karşılaştırdığımızda, geçen yıl ölümlü ve yaralanmalı kazalar yüzde 9,8 oranında azaldı” dedi... 

Trafik kazaları, dünyada ölüm sebepleri arasında 10. sırada... Türkiye’de ise kalp ve damar hastalıkları, solunumu etkileyen hastalıklar ve çeşitli kanser türlerinden sonra 8. ölüm sebebi... 

Genç erkeklerde ise birinci ölüm sebebi trafik kazaları... 

Trafiğe çıkan araç sayısı yıldan yıla arttığı halde, ölümlü ve yaralanmalı kaza sayısı sürekli azalıyor. Hatta genel kaza sayısında da sürekli bir azalma var.

Normalde beklenen, kaza sayısının araç ve sürücü sayısıyla birlikte artması, ancak ölüm ve yaralanma sayısında nisbi bir azalış görülmesidir.

Kaza sayısının azalmasında, AK Parti hükümetinin bana göre en başarılı olduğu konulardan biri etkili: Yollarımız artık kazaya davetiye çıkarmıyor. En azından eskisi kadar...

Arabalar da değişti tabii... 2000’lerin başına kadar, birçok güvenlik donanımı sadece lüks segmentteki araçlarda yer alıyordu. Bu konudaki ilerlemeler hem kaza oranını (şimdilik sayısını değil, sadece oranını), hem de ölüm ve yaralanma sayısını sürekli olarak azaltıyor.

Türkiye pazarında da yavaş yavaş yer almaya başlayan bir teknoloji var, “Çarpışma Önleme Sistemi” (CAS veya CWS) olarak biliniyor.

Sistem temel olarak, aracın seyir yönündeki engelleri tarıyor ve bir kaza tehlikesi algıladığında, önce sürücüyü uyarıyor, uyarı sonrası sürücü frene basmaz yahut şerit değiştirmezse fren yapıyor.

Bazı modellerde frenleme sonucu araç tamamen durabilirken, diğerlerinde ise araç durmasa da en azından çarpışma hızı azaltılabiliyor. 

Sistemin ilk örneğini 2003 yılında Toyota kullanıma sundu. Volkswagen grubu, Volvo, Honda ve Nissan da benzer teknolojileri yavaş yavaş araçlarında kullanmaya başladı.

Bu konuda bir ara bilgi vermek gerek. Blok fren yaptığımızda ve ABS devreye girdiğinde çoğumuz fren pedalına yeterince güç uyguladığımızı, balataların disklere yahut kampanaya maksimum kuvveti uyguladığını düşünür... Bu düşünce çoğu durumda yanlıştır... Blok fren için, pedala ne kadar sert basabiliyorsanız o kadar basmalısınız ki, fren sistemi maksimum tutunmayı gerçekleştirebilsin... İleri sürüş teknikleri uzmanları, otomatik vites arabalarda blok fren için, sol ayağın da müsait olması sebebiyle, pedala iki ayakla ve bütün güçle basmayı tavsiye ediyor.

Bahsettiğimiz çarpışma önleyici sistemler, yukarıda bahsettiğimiz gibi, aracı durduracak veya çarpışma şiddetini azaltacak şekilde fren sistemini çalıştırıyor. Bunun dışında, sizi fren yapmanız konusunda uyaran, uyarı sonrası fren yapmanız halinde, fren sistemini maksimum kuvvetle çalıştıran modeller de mevcut... 

İlk örneklerde aracın önüne çıkan engeller, radar benzeri sistemlerle belirleniyordu. Yeni modellerde lazer tarayıcılar ve görüntü tanıma teknolojisi sayesinde basit kameralarla bile bu denetim gerçekleştirilebiliyor.

Sistemin elbette bazı sorunları var. Bunlardan biri, tehlikeyi algılamama, çalışmama durumu... Çeşitli sebeplerle sistemin görüş alanı kapandığında veya görüş bozulduğunda, sistemin çalışmaması veya gereksiz yere çalışması, az da olsa ihtimal dahilinde... Yanlış tetikleme sonucu, önünüzde hiçbir engel yokken akan trafikte blok fren yapmak, ciddi kazalara sebebiyet verebilir. 

İnsan faktörü kazaların bir numaralı sebebi. Alkollü araç kullanma, aşırı hız ve dikkatsizlik klasik sebepler. Bunları engellemek elbette kolay değil. 

Ayıkken “Ben hayatta alkollü araba kullanmam” diyen birine aynı soru alkollüyken sorulduğunda farklı bir cevap vermesi sanırım kimseyi şaşırtmaz. 

Aşırı hız ve dikkatsizlik ise laftan anlayan insanlar için önlenebilir sebepler...

Kısacası, hangi güvenlik önlemi alınırsa alınsın, iş sürücüde bitiyor...

Arabanıza da, kendinize de gereğinden fazla güvenmeyin, dikkatli sürün...

 

x

WhatsApp İhbar Hattı

+90 (553) 313 94 23