Sedat Yılmaz

Sedat Yılmaz

İstikbâl hakikaten göklerdeymiş!

-

İstanbul, dünya havacılık merkezi olma yolunda büyük bir adım attı. İstanbul Havalimanı tam kapasite hizmet edeceği günlere doğru hızla ilerliyor. Önümüzdeki 10 yıl içinde Türkiye, dünyanın her yerinden gelen ve giden yolcuların uğrak yeri olarak belki de uzun yıllar sonra tarihte bir kez daha öne çıkacak. İstanbul da, yeni havalimanıyla özellikle sivil havacılık tarihinin yazıldığı bir hub, olarak dillerden yine düşmeyecek.

10 yıl sonrayı değil, 3 yılın sonundaki tahmini rakamları kısaca ifade edeyim… 2020 yılında Türk havacılık sektöründe; transit dâhil havayolunu kullanan yolcu sayısı 30 milyon, dış hat yolcu sayısı 20 milyon, iç hat yolcu sayısı 25 milyon, iç ve dış hat uçak trafiği 250 bin ve yük trafiğinin yarım milyon ton daha artacağı tahmin ediliyor... Tabii ki 2030’lu yıllara gelindiğinde bahsettiğim rakamlar çok küçük kalacak.

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) datalarına göre, Türkiye havacılıkta dünyaya nispette 2 kat daha fazla büyüyor. Meselâ 2016 yılında 4 milyar yolcu taşıyan küresel hava şirketlerindeki büyüme bir önceki yıla göre yüzde 7 artarken Türkiye’de bu oran yüzde 14’ü geçiyor.

Ülkemiz gerçekten havacılık sektöründe ciddi yatırımlar gerçekleştiriyor. İşte Türkiye’deki havalimanı sayısı 55’e ulaştı. İnşaatları devam edenlerle birlikte söz konusu sayısının yakın zamanda 60’a çıkarılması hedefleniyor.

Türkiye Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün rakamları da ortada… Bugün itibariyle sektörde istihdam edilen personel sayısı 200 bini aşmış… Bunlardan 10 bini pilot ve 4 bini teknisyen. Türkiye’de 13 havayolu, 43 hava taksi78 genel havacılık26 balon işletmesi hizmet verirken diğer taraftan 121 havacılık bakım kuruluşu ve 34 uçuş eğitim organizasyonu sektörü büyütüyor.

Müteâkiben hâlen 168 ülke ile ikili havacılık anlaşması bulunan Türkiyeuçuş emniyeti ve havacılık güvenliği açısından dünya sivil havacılığına üst seviye katkı veren ülkelerin başında geliyor.

***

Maamafih 2016 yılından itibaren Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu (ICAO) üyesi olan Türkiye’de milli hava şirketimiz Türk Hava Yolları’nın (THY) uluslararası alanda son yıllardaki başarısı ve sivil havacılığa verdiği katma değer de göz ardı edilemiyor.

Küresel havacılık sektörü rakamları çerçevesinde değerlendirildiğinde, geçen yılın pozitif baz etkisine rağmen Ekim ayında iç ve dışta ortalama yolcu taşımacılığında yakaladığı yüzde 83,4’lük doluluk oranı THY’ye olan ilgiyi ve talebi açıkça ortaya koyuyor. Kısa sürede geçen yılın Ekim ayına göre yüzde 5 artışla 6,5 milyon yolcu taşıyan THY’nin özellikle transfer yolcuda yüzde 7’lik bir artış sağlaması azımsanacak bir şey değil.

Bu yılın Ocak-Ekim döneminde de yolcu doluluk oranını 3 puan üstüne koyarak yüzde 82,2’ye çıkaran THY, yurt dışı yolcu doluluğunu yüzde 82’ye, yurt içi yolcu doluluk oranını da yüzde 86’ya taşımış… Yılın ilk on ayında geçen yıla göre yüzde 10’luk artış ve on ayda taşınan 64 milyon yolcu talepteki artışın net göstergesi.

Bu arada THY’de transfer yolcu hariç tutulduğunda yurt dışı yolcu sayısında yıllık yüzde 13 ve transfer yolcu sayısındaki yüzde 7’lik yükseliş İstanbul Havalimanı’nın ne kadar elzem olduğunu bir kez daha ispatlıyor.

***

THY’nin kargo ve posta taşımacılığı da Ekim ayında çift haneli büyümüş ve geçen yılın Ekim ayına göre yüzde 24 artmış. Kargodaki büyümeye; iç hatlarAfrikaKuzey Amerika ve Avrupa ciddi destek vermiş… Aynı zamanda yılın ilk on ayında toplam kargo ve posta taşımacılığı yüzde 25 artarak 1 milyon tonu aşmış… Aslında bu rakamlar bile dış ticaretin giderek havacılığa kaydığının bir işareti… Gelecek dönemde hizmet ihracatının yanında, mal ihracatı taşımacılığını daha da büyütecek THY’nin, dış ticaretin vazgeçilmez unsuru olarak dünyadaki yerini perçinleyeceği ayan beyân ortada.

Binaenaleyh, ihracatın pivotu THY’nin kargo ve posta işlerini yürüten şirketi Turkish Cargo, bugün dünyanın 122 ülkesine ulaşmış... Türk havacılık sektörünün dünyada kaydettiği çift haneli büyümelerin yanında Turkish Cargo da aynı performansı göstermiş... Son on aylık verilere göre, şirket kargo yükünü yüzde 25 yukarı taşıyarak 1 milyon tonun üzerine yükseltmiş… Kargo gelirleri de aynı nispette yüzde 30 artmış ve bugün itibariyle 1,2 milyar dolarlık seviye çıkmış.

Özetle, Turkish Cargo bugün dünyanın en büyük hava kargo taşımacılarından biri olarak küresel dünyada zirveye uçuyor. Dolayısıyla uluslararası en genç ve en modern filolarından birine sahip, geniş uçuş ağı ve kuvvetli tarife yapısı ile küresel havayolu sektöründe birçok havayolu şirketini geride bırakan THY, dünyada 122 ülkede 304 noktaya uçuş gerçekleştiriyor. Bu yıl söz konusu uçuş noktalarına Freetown, Semerkant, Krasnodar ve Moroni hatlarını da ekledi.

THY uçak filosu; 217’si dar gövde, 92’si geniş gövde ve 20’si kargo uçağı olmak üzere 329 uçaktan oluşuyor. THY’nin 2023 yılı hedefi ise toplamda 475 uçaklık dev bir filo. Ne diyelim, demek ki istikbâl hakikaten göklerdeymiş!

 


YORUMLARA GÖZAT

DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Yorumlarınız incelendikten sonra yorum kurallarına uyması halinde yayına alıncaktır.